HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Nirvana - Smells Like Teen Spirit

2011.03.09. 16:59 :: Mr. Winston Wolf

Év: 1991

Nemzetiség: amerikai

Ha akkoriban 14-15 éves fejjel úgy döntött az ember, hogy megnöveszti a haját és sötét, kopott, agyonmosott ruhákban meg acélbetkós bakancsban fog mászkálni, akár a család rosszallását is kockáztatva, egyszerűen nem maradhatott ki az életéből ez a szám. A Nirvana nagy felüdülés volt a korabeli rockereknek, mert nyers volt, eredeti és nem volt ciki szeretni, mint a Guns n’ Rosest, vagy a Metallicát. Mély nyomot hagyott a korabeli magyar zenei életben is, nagy hatással volt például a szárnyait bontogató Tankcsapdára, elég a Polly utánérzéses Egyszerű dalra gondolni. Amikor egy alterbulin felhangzott a „With the lights out it’s less dangerous” - kezdetű refrén, beindult a pogózás, a balesetveszélyes rockerszeánsz. Hányan gyűrtük, könyököltük, lökdöstük, rugdostuk egymást a fülledt levegőjű, izzadságtól csúszós padlójú tornatermekben ilyenkor! A Szmellzlájk ugyanis benne volt abban az öt alapszámban, melyek ha felcsendültek, tömegek rohantak be a tánctérre, és kezdődött a kicsi a rakás rocker módra. Olyan örök darabról van szó, amit a mai napig nem sikerült elcsépelni, pedig Adam Freelandtől Oakenfoldon át Skazie-ig sokan csináltak belőle tűrhető és nagyon gyenge remixeket is. A Nevermind album az úszkálós csecsemővel az elején nagyon hamar rocktörténeti magasságokba jutott, olyan népszerűséget hozott a bandának, hogy azt csak masszív narkózással és a koncertberendezés rendszeres ripityára törésével tudták megemészteni. A seattle-i banda legendás, önpusztító énekese, Kurt Cobain a kilencvenes évek egyik tinibálványa volt, szomorú szemeivel és piros-fekete csíkos kardigánjával. Aki olyan nővel képes volt együtt élni, mint Courtney Love, és aki a pszichiátriai gyógyszeréről is írt számot, az már előre megváltotta a bérletét a huszonhetesek klubjába Morrison, Hendrix vagy Janis Joplin közé. Kurt egyébként a vége felé már nagyon megutálta ezt a számot, nem volt hajlandó eljátszani a koncerteken, mert mindenki ezzel azonosította őket, mindenki ezt akarta tőlük hallani. A Smells like teen spirit cím, meg a szöveg is érdekes, mert a mindenféle kezdő angolos tükörfordítási kísérleteknek ellenálló Teen Spirit egy korabeli kölni volt, és egyik barátja mondta Kurt-ről, hogy bűzlik, mint a Teen Spirit az anekdota szerint. A szöveg a szerző önértékelési problémáit és suicid hajlamait is tükrözi, tele van zavaros, neurotikus elemekkel, elfojtott indulatokkal, például „töltsd meg a fegyvereket és vidd el a barátaidnak”, vagy „rosszabb vagyok, amikor a legjobbamat adom (…) hülyének és betegesnek érzem magam”, de belefér ebbe mulatt, albínó és a libidó is. Mindegy, mi nem ezért szeretjük ezt a számot, hanem a hangulatáért, mert ha halljuk mindig eszünkbe fog jutni, hogy milyen is volt boros kólától másnaposan, kék-zöld foltokkal ébredni arra, hogy anyánk emelt hangon és idegesen von kérdőre minket szétszakadt, összerókázott pólónkért.


99 komment

Címkék: nirvana smells like teen spirit

A bejegyzés trackback címe:

https://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr212725357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

misc · http://misc.blog.hu 2011.03.09. 19:03:39

ámen

here we are now... entertain us

Illés Béla 2011.03.09. 19:23:11

Ó igen...a régi pogózások emléke.
Rongyá hallgattuk akkoriban az egész albumot...milyen daliás idők voltak...(nagyon mély sóhaj). :)

labove 2011.03.09. 19:40:50

Acélbetétes bakancs??? A grunge-ban???
FAszikám!! Aki keveri a Módosokat a grungerekkel ( tornacsuka!! ), az ne posztoljon már slágerposztokat!!
Mivan?? Emlékezünk, emlékezünk?? Azok a szép 90-es évek??

randomuser1 2011.03.09. 19:42:49

kikérem magamnak, én már akkor is sört ittam és akkor jött ki a pearl jam ten-je :)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.03.09. 19:46:34

Ünneprontó leszek, én az legelső pillanattól utáltam ezt a számot (utálom is, mind a mai napig), mondjuk az egész grunge dolog eldübörgött mellettem, mintha sosem lett volna.

De laglább Weird Al Yankowic jól nyomta :D

Bandúr Kandi 2011.03.09. 19:49:30

A legjobb viszont a "Weird Al" Yankovic - Smells Like Nirvana feldolgozás :)

Jakováli Hasszán 2011.03.09. 19:49:50

Mi ennyire nem vettük szigorúan az öltözködést, a tornacsuka nekem vhogy kimaradt, talán nem voltam elég autentikus. És borvárosban nőttem fel, úgyhogy adott volt a menü. Al Yankovich paródiája meg nagyon ott van.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 19:51:22

@labove: a korabeli magyar rockerekről van szó, és azok pont így néztek ki, ahogy a kolléga leírta.

Bandúr Kandi 2011.03.09. 19:54:48

@Modor Tibi: há'nemtom', én kb. korabeli vagyok, de akkoriban felénk a hosszú zsíros haj, lord/pokolgép/mifene'-pólós láncos-farmeros rocker-szerű fazonok nyomultak, a grunge inkább a cure-osok jóvoltából köszönt be hozzánk...

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 19:57:34

@kakula zé: az összes rockdiszkóban kötelező szám volt - Ráday klub?

Asidotus 2011.03.09. 20:02:28

Első hallásra azt hittem, hogy jó. Aztán párszor meghallgatva rájöttem, hogy nagyon gyenge. Mai fejjel meghallgatva meg borzalmasan ciki.

labove 2011.03.09. 20:04:12

@Modor Tibi: Mind az érát, mind magát a tendeciákat jól ismerem kiskezitcsókolom.
Ezidőtéjt a magyar rockszcéna a miépesedő nagyferóból és a kopaszságát felvállaló patakiattilából állt nagyjából..
A grunge úgy kimaradt a derék magyar rockzenéből, hogy azt a mai napig alig is tudják kiheverni..
Nota bene! A nyugatiban Alice in chains-t vernyákoló egykezesen kívűl én alig láttam grungert széles e hazában az elmúlnt 20 évben lassan....

Mr. Winston Wolf 2011.03.09. 20:15:59

Akkor nekem annyiban volt különleges a zenefejlődésem, hogy Sopronban nőttem fel, a város meg nyitott volt zeneileg az új trendekre: Moby Dick, aztán hyperspace, VOLT fesztivál

Mr. Winston Wolf 2011.03.09. 20:17:01

De nem hiszem hogy ez a fővárosban másképp lett volna.

nagytomsky · http://nagytomsky.blog.hu 2011.03.09. 20:20:20

Az arányokat tekintve: egy átlag magyar kisváros rock klubjában, teli tömve 50 ember fért el. Ebből jó, ha 3-an voltunk grungerek... :)
Mindenki osszián-pokolgép förmedvény volt. :)
Az öltözködést tekintve pedig elég vegyes képet mutatott a magyar grunger. Simán belefért a bakancs a kockás flanel inghez... :)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 20:22:03

@Mr. Winston Wolf: ott akadt meg a levezetés néhány olvasónál, hogy:

-voltak rockerek, akik általában bakancsot hordtak
-hozzájuk ez a szám is eljutott
-ezután ugrasz a Nirvanára és a háttérsztorira.

Murderface 2011.03.09. 20:25:52

Sose tetszett, maradtam a Sodom-nál, meg a Slayer-nél :)
Különben ha jól emlékszem, a '90-es évek elején akinek acélbetétese volt az csakis sznob köcsög lehetett. Az acélbetkós-mánia '95 körül kezdett csak elterjedni (meg az ára emberi szintre süllyedni). Bár nekem olyanom se volt, mert minek, amikor a fater mindig tudott a gyárból fasza munkásbakancsokat szerezni :D

kheyerasslicker 2011.03.09. 20:26:13

A Nirvana/Pearl Jam vonal követői tipikus gombafejű, kockás inges, kopott farmeres, tarisznyás, akusztikus gitárt pengető alternatív nyálgépek voltak. Legalábbis a mi középiskolánkban. A hosszú hajú rockerek/metálosok Cannibal Corpse, Sepultura, Morbid Angel, Pantera, Metallica, stb pólókban jártak és ezeknél lágyabb zenét nem nagyon hallgattak. Szóval a két rétegnek túl sok köze nem volt egymáshoz, maximum annyi hogy a metálosok a tuctuc diszkónál egy fokkal jobban elviselték a grunge-ot.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.03.09. 20:26:19

Minden pontosan úgy vala, ahogy itt meg van írva... :)

Zozi79 2011.03.09. 20:27:22

Ez a sok rockerezés elég ciki a posztban. Aki grunge-ot hallgatott, az éppenhogy nem rockernek tekintette magát. Sőt, az egész Seattle hullám egyik legfontosabb következményének a hajzenekarok háttérbe szorulását tekintették már akkor is.

Mitya Ivanov 2011.03.09. 20:30:36

nekem a come as you are jobban tetszett, de a nirvana nak hatalmas szerepe van a zenei szocializációmban.

Zozi79 2011.03.09. 20:30:39

@Gee Halen: "mondjuk az egész grunge dolog eldübörgött mellettem, mintha sosem lett volna."

Általában panaszkodni szoktak az emberek, hogy rossz korban születtek -- na de mi van azzal, aki jó korban született, csak éppen nem vette észre, hogy mi benne a jó? :)

Szóval, öregem, a 90-es években felnőni, úgy hogy nem diszkószarokat hallgatsz (ezt azért feltételezem), de úgy hogy eldübörgött melletted a grunge... sajnállak, de komolyan.

G.Tibor 2011.03.09. 20:34:10

Az Egyszerű dal nem "Polly utánérzéses", hanem Kurt Cobain emlékére írta Lukács. Nagy különbség!

Malachi 2011.03.09. 20:35:31

fene tudja, a mi vidéki giminkben 92 táján a Nirvana zenéje biztosan állt az alterosok meg a rockerek zenei ízlését alkotó halmazok metszetében. szóval volt a Metallica/Sepu/Pantera stb. csapat, ahogy fentebb említették és aztán ott volt a Kispál/Bizottság/Cure/PUF stb. csapat - együtt ugráltunk a Nirvanára. a 93-as osztálykirándulástól kezdve már ez volt a leghallgatottabb kazetta a kötelezően cipelt kétkazettás magnón.

egyébként meghatározó album és zene, azóta is bármikor meghallgatom, bár nem ez a kedvenc számom róla.

G.Tibor 2011.03.09. 20:36:38

Ja, és minden idők leggázabb Smells Like-feldolgozása:
www.youtube.com/watch?v=bzBjatkVtzY
Ne hangosan, mert fáj!:-D

kheyerasslicker 2011.03.09. 20:36:42

@Zozi79:

Nekem speciel már hányingerem volt attól, hogy a vasárnap esti Headbanger's Ball 90 százaléka grunge-ból meg rockból állt és több mint egy órát kellett várnom a Triple Thrash Treat szekcióra :)

Malachi 2011.03.09. 20:36:49

ja, hogy értelmes legyen az előző: én az utóbbi (alter) csapatba tartoztam és együtt ugráltunk a rocker arcokkal. na. így.

pazola 2011.03.09. 20:37:12

Azt, aki pogozas kozben konyokol, rugdos, az egy fasz, es halvany lila goze sincs a pogozasrol. Es ez igy volt mar 20 eve is.

Mr. Winston Wolf 2011.03.09. 20:55:32

Szerintem a könyöklés még neccesen belefért, de a rugdosás genya dolog, inkább a punkokra jellemző.

Kivlov 2011.03.09. 20:56:20

tablettás boros péntek este után az út menti fenyőfa alatt aludtunk rendszeresen nyáron... :D

mangorlo 2011.03.09. 20:56:23

én amikor MTV ben először hallottam a számot felkaptam a fejem, ez 91 ben volt kb, teljesen nirvana fan lettem és ez bizony tart már 20 éve.

persze kiderült hogy vannak sokkal jobb számaik is, mindenkinek csak ajánlani tudom a 89-90 környéki dolgaikat, azok a legjobbak:

www.youtube.com/watch?v=7Hh8IVM75vc

MacMester 2011.03.09. 21:29:41

@Modor Tibi: Ráday klub? húúúúú az mennyire állat volt. Mi a kilencvenes évek második felében/végén jártunk oda. mondanám, hogy régi szép emlékek, de nincs meg minden...

tót, hacsak nem árpád 2011.03.09. 21:31:44

nem bakancs, és nem tornacipő.

itt vagy nagyon rossz a memóriája mindenkinek, vagy kamuzik.

a soklyukacsos míbőr pumacipő volt a menő ebben a szcénában.

vazz most így meghallgattam a lithiumot meg az in bloomot, és rájöttem, hogy azért nem hallgattam én már nirvanat vagy 15 éve, mert egyszerűen szar. persze ez 92ben még nem tűnt fel.

tót, hacsak nem árpád 2011.03.09. 21:34:47

@MacMester: jah...kurvajó volt. olcsójánosok és elvisimitátorok gyülekezőhelye. 2x voltam ott, mert haverok portáztak, vagy ők nyomatták a zenét lent. (harlequin szökevény volt mind:D)

ember haja 10 perccel korábban ért be, mint a csávó. lakkcipő, pöttyösszoknya, 'brillantin' :D

Bandúr Kandi 2011.03.09. 21:39:38

@Modor Tibi: nem arról van szó, hanem hogy felénk egyáltalán nem ez volt a rock-etalon... és bennem most sem az. harmadrangú amerikai zene, mely nyomot hagyott az éppen aktuális négy évfolyamos iskolás korosztályban, mert az mtv éppen soros top40 első öt számában benne volt... és? attól még ez egy átlagos, idehaza az aktuális trendnek megfelelően kellőképpen túlértékelt "popzene", pláne ennyi idő után visszatekintve... semmi extra, de az nagyon.

The Great Destroyer 2011.03.09. 21:39:56

Én 20 éve acélbetétes bakancsban járok, valahogy úgymaradtam, anno azért kezdtem el hordani, mert a tornacsuka nem véd a ráugrálás ellen :). Valahogy nekem is a nirvana az egyik emblematikus zenekara a '90-es éveknek.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 21:43:25

@kakula zé: az lehet - rajongó én se voltam soha, meghallgattam ezt-azt tőlük.

Off és nem bírom ki: gratulálok a nickedhez, kevés ember ismeri a Vakáció a halott utcábant :D

Daniel Ortega 2011.03.09. 21:52:08

A Floyd the barber sokkal jobb vagy az Aero zeppelin, dive..., vagy ha már pogó akkor a negative creep, ami a tankcsapda előadásában egy förmedvény.

Bandúr Kandi 2011.03.09. 22:03:17

@Modor Tibi: "kevés ember ismeri a Vakáció a halott utcábant"
- nem mondod... ezen most ledöbbentem, de komolyan...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.03.09. 22:06:44

@Zozi79: Nekem a '90-es évek úgy kezdődött, hogy Metallica, Megadeth, Guns, Extreme.

sannya 2011.03.09. 22:07:50

@labove: irod"Mind az érát, mind magát a tendeciákat jól ismerem kiskezitcsókolom.
Ezidőtéjt a magyar rockszcéna a miépesedő nagyferóból és a kopaszságát felvállaló patakiattilából állt nagyjából.."

ebbol latszik,hogy fogalmad sincs,hogy mirol brekegsz,leven ezidotajt nagyfero meg vadul szdszezett...a garazst is hajra szdsz bekoszonessel kezdte...
ugyhogy lapozz...

Metal Warrior · http://ordogvilla.blog.hu/ 2011.03.09. 22:08:56

nem tudom, neked milyen barátaid voltak, de nálunk a Nirvana vérciki volt, szemben a Guns-zal vagy a Metallicával... Iron Maidenről már nem is szólva...

Nirvana már a 90-es években is ciki volt, most meg már pláne...

Theremin 2011.03.09. 22:10:21

sok megfejtő akkor nem jart a nyugatiba a total car-ba,
es a lepcsőn felaraszolva nem visította a temple of the dogtól - a push it forward back-et h aztan felerve az aic-tól a man in the boxszal teljesedjen ki. egyebkent valóban a black out-on kivűl nem nagyon epült be a magyar rockzenebe sajna kiveve amatőr szinten.

Hóember 2011.03.09. 22:13:22

@Daniel Ortega: Ha már pogó, akkor Territorial pissings vagy Tourette's!
Hát nem?!

Spiritmonger 2011.03.09. 22:17:46

ez a dal önmagában nem igazán rossz, egyszer elmegy, meg van még egy jó számuk, a Where did you sleep, aztán annyi az egész, azaz egy rakás szar

amúgy a Nirvana, meg a grunge úgy önmagában is a zenetörténelem legszarabb fejezetei közül származik, akárcsak a 90-es évek mainstream zenéi

A nirvana, az aic, a pearl jam, nameg a britpop csak egy zenélni nem tudó arcok gyülekezete, amit az MTV emelt ki a szarból, de most már ott van, ahol a helye, a feledésben

a posztíró teljesen hülye, a Metallica és a GNR soha nem volt ciki, legfeljebb az angolszászmániás divatmajmok és egyéb pöcsök között.
a tradicionális trash metál, a heavy metal, a hard rock, a hajbandák jobbjai soha nem mennek ki a divatból, mert azok minőségi zenék
az ACDC, a Judas Priest, a Deep Purple 60 éves tagokkal is tolják a telt házas stadionturnékat világszerte, az 50-hez közeli évesekből álló Metallica, GNR, Megadeth, Slayer, Anthrax, Mötley Crüe, Dream Theater szintén dübörög, ellentétben a gtrunge szarokkal

ennek oka egyszerű, teljesítmény és munka van mögöttük, nem az MTV tette őket naggyá, nem a lemezcégek termékei voltak, nem azok a mai napig

persze ezt a tényt a divatmajmoknak nehéz megemészteni, de ez akkor is így lesz, amikor a gyerekeim megkérdezik, hogy apa, kik voltak ezek a nagyhajú, bőrruhás bácsik, akiket hallgatsz, és akiket az osztálytársaim szülei is hallgatnak?

Daniel Ortega 2011.03.09. 22:18:15

@Hóember: Ha már lúd legyen kövér :)

Hóember 2011.03.09. 22:18:29

@Proton: Hű, a Toriamos mennyire jóóó mááár!
Mikor az elsőt csekkoltam, már láttam a youtube jobbos listájában, valahogy gondoltam is, hogy annak kell lennie a másodiknak!

Hóember 2011.03.09. 22:27:42

Látom a korlátolt metálfanok keményen besértődtek a Metallica lecikizésén... :D

Relax bojsz, jó a GnR meg a Metallica is, és bizony kurvára jó (volt) a Nirvana is, csak más. Az viszont tény, hogy nehézkes lenne teltházas stadionkoncerteket összehozni, mivel x éve megszűnt a zenekar, érthető okokból... ;)

Mr. Winston Wolf 2011.03.09. 22:30:18

Szerintem is vannak a Nirvanának sokkal jobb számai is, pogó meg minden szempontból is, de itt a cél a nosztalgiafíling volt és nem a zenei történészkedés vagy ínyenckedés. Nekem a Lithium a Rape Me vagy a Territorial pissings sokkal inkább bejött, de ez a legismertebb számuk.

Theremin 2011.03.09. 22:40:27

@Spiritmonger: "teljesítmény és munka van mögöttük"
zenet es nőt nem ez alapjan valaszt az ember.
vagy igen? ki tud több hangot lefogni es attól lesz jó a zene? olyan uncsi mar ez a nezőpont.
tudod mi volt grunge era titka?
hogy őszinte volt. john petrucci ezt soha nem fogja tudni elerni

budai zöld 2011.03.09. 22:49:15

@labove: @Modor Tibi: @Mr. Winston Wolf:

A cipőviselet a kilencvenes évek legelején-témához:

- acélbetétes, fekete: depesesek, szkinek, punkok, döngölős electronic body musicra dudorgók

- A igazi (nyolcvanas évekből visszamaradt) rockerek rockerpumát hordtak! (fehér, magasszárú, orra velúros)

- Grunge: bakancs, de barna és jellemzően nem acélbetétes, hanem inkább drága és a kor fogalmai szerint trendi. Ma már hihetetlenül hangzik, de 92-94 közt Magyarországon a grunge úri műfaj volt, az egy főre eső Pearl Jam cédé a rózsadombi fiúk-lányok közt volt talán a legmagasabb. (az elmaradottabb környékek, vidékek maradtak a gánzennél, metálnál, sőt, magyar metálnál)

Saw things
Saw things
Saw things
Saw things
Clearer
Clearer

G.Tibor 2011.03.09. 22:50:28

@Spiritmonger:
Hát, barátom, nagyon nem értek veled egyed. :-) GNR még mindig dübörög??? AC/DC minőségi zene??? Ők azért zseniálisak, azért szeretjük őket mert minimális hangból alkotnak maradandót. De hogy minőségi?! Kétlem. És a Pearl Jam sehol sincs? El kéne menned egy-két koncertjükre. Őket pláne nem nyomja az MTV, mert kb. összesen 3 vagy 4 videoklipjük van, megszállott zenetévé-ellenesek. Egyébként meg a Music TV sem 'music tv' már régóta a hülye show-műsoraival. De ez most más téma. :-D

Zozi79 2011.03.09. 23:13:23

@Spiritmonger: "a tradicionális trash metál, a heavy metal, a hard rock, a hajbandák jobbjai soha nem mennek ki a divatból", ehhez képest azokat nevezed divatmajmoknak, akik grunge-t hallgattak. LOL :D

Egyébként meg (mert látom Seattle-ben nagyon eltévedtél néhány kommentelő metálarccal együtt): az összes grunge rajongó kb. leszarja és leszarta, hogy hányan szeretik, divat-e, játssza-e az MTV és hogy hol áll a slágerlistákon bármelyik kedvenc zenekara. Sőt, a grunge alaplényege ez. Szerencsétlen Cobain is ebbe halt bele (a drogozáson is az öngyilkosságon kívül), mármint hogy túl magasra jutott (főleg ahhoz képest, ahonnan indult). Ezért nem játszották soha a poszt témáját adó dalt koncerten, mert kurvára nem akartak sem divat-, sem kultzenekar lenni. Biztosan nem tudsz arról sem -- pedig eléggé közismert dolog -- hogy nagy csatákat vívtak a kiadóval a Nevermind után, mert a kiadó hasonlóan slágeres albumot szeretett volna tőlük, ők meg sokkal elvontabbat (és végül is valamennyire az is lett az In Utero).

Vagy ott van a Pearl Jam, akik a Ten sikere után úgy döntöttek, hogy lófaszt csinálnak ők többet klipet, nem kell hogy az MTV játssza a dalaikat (nem is igazán készült normális PJ klip azóta sem) és interjút sem fognak adni. De izgalmas dolgokat olvashatsz a zkr és a TicketMaster közötti fight-ról is -- na az sem arról szólt, hogy mennyire híresek és gazdagok szeretnének lenni. És tegyük hozzá azt is, hogy a Vitalogy-t csak bakeliten szerették volna megjelentetni (ez nem jött össze), kislemezt viszont nem adtak ki. Divatmajmok, ugye?

Vagy ott van az Alice In Chains, akik a Dirt után egy félig akusztikus EP-t jelentettek meg, aztán meg a "kutyás" albumot, ami aztán minden volt, csak éppen slágeres, divatzene nem. Gyak. a grunge világ legelvontabb lemeze lett.

Az MTV valóban szeretett volna az egész grunge-hullámból mainstream-et kreálni, pl. szarrá játszották a Black Hole Sun-t (aztán a következő Sg lemezen már nem találtak slágert, ami akár a nyomába is érhetett volna). De úgy tűnik, az egésszel csak annyit értek el, hogy az olyan okos zenehallgatók mint te, azonosítják a britpopot a grunge-dzsal. Szóval, az a helyzet, hogy sem a Radioheadnek, sem a Blur-nek, sem a Bush-nak, sem a Silverchair-nek, sem a Smashing Pumpkinsnak, sem az L7-nek, sem a Hole-nak (!), de még a Stone Temple Pilots-nak is csak erőltetetten, de inkább egyáltalán nincs köze a grunge-hoz. És a durva: igazából a Nirvana is eléggé kilóg a sorból. Csak seattle-iek voltak, ugyanúgy szöget vertek a hajzenekarok koporsójába a letisztultságukkal, puritánságukkal, elvontságukkal, őszinteségükkel. Nélkülöztek mindenféle manírt, pózt (vö. Axl Rose, böhöhö). Ugyanúgy gondolkodtak erről az egészről: "Here we are now, entertain us..."

Ha pedig valóban érdekel a grunge, akkor inkább olyanokra keress rá a youtube-on a "szentháromság" mellett, mint a Screaming Trees, Mad Season, Templ of the Dog, esetleg Mother Love Bone, a szülőatya. Nem ám a Beck...

Az pedig, hogy ki mennyire jó zenész... hát bazz... mondjuk én nem szólom le a te kedvenceidet, sőt, hülye az, aki Slash-t vagy a Dream Theatre-t, vagy akár az állítólagos csodadobost leszólja, de gondolom fogalmad sincs róla, hogy Chris Cornell valójában mekkora _muzsikus_ (bár én nem vagyok oda a Soundgardenért), gőzöd nincs, miért fontosabb, hogy Jerry Cantrell játékát 2 hangból felismeri a rajongó, mint hogy végigvirgázzon egy egész albumot. Valószínűleg sosem hallottad még Eddie Veddert énekelni egy egész albumon át, akinek olyan barátságos és kellemes baritonja van, amit soha nem fogsz megunni. De ha én nem győzlek meg, akkor higyjél a Doors még élő tagjainak, az R.E.M-nek, a Radioheadnek, Neil Young-nak, stb. stb. stb., akikkel dolgozott együtt, vagy akiknek a dalait énekelte. (Ja persze, nyilván ők sem eléggé nagy zenészek neked.)

De azért azt nem akarnám elhinni, hogy van ember ezen a bolygón, akit nem fog meg Layne Staley hangja. Ajánlott anyag pl. a Man in the Box és a Wake Up a Mad Season-tól, aztán hasonlítsd össze hogyan énekli Dave Mustaine a Would?-ot (asszem ezt énekelte valami megemlékezésen, nincs kedvem utána keresni), aztán utána érdemes elgondolkodni, ki is a jobb énekes, hahaha...

De ha összefoglalva szeretném éreztetni a különbséget, akkor megmutatnám a híres Rocket Queen felvételt, amikor Axl Rose lerohan a színpadról totál kiakadva, mert valaki filmezi a koncertet és mellé tenném a Pearl Jam-et, akik az egyik turnéjuk összes koncertjét kiadták lemezen (hogy a rajongók ne a szar minőségű kalózfelvételeket töltsék le, hanem azokat). Ez a lényeges alkalti különbség. A rocksztárság az olyan egyéniségeknek való, mint Axl Rose -- rajongjon érte, aki akar. Én meg inkább rákeresek a Hunger Strike-ra...

kéne egy nick 2011.03.09. 23:13:56

@Modor Tibi:
Hát kevered a rockereket valaki mással, de sebaj.
Amire te gondolsz, azok inkább a darkosok (Mode, Cure stb.) voltak.
Meg acélbetétesben nyomták persze a punkok és a szkinhedek (már aki), de nekik más volt a ruházatuk.
A rockerek veszkó csizmában, farmerben, Ossian, Pokolgép, Metallica, Maiden és hasonló pólókban jártak.

A Ráday 1991-ben még alter hely volt.

Mondjuk nekem a Nirvana sosem jött be.

mangorlo 2011.03.09. 23:19:11

@Zozi79: szülő a green river volt

kéne egy nick 2011.03.09. 23:27:22

@budai zöld:
Rockerek sportcipőben?
Te valamit nagyon keversz.

@sannya:
Nagy Feró meg SZDSZ?
Ennyire hülye nem lehetsz. Mindig Csurka seggnyalója volt, 1989-től.

@Theremin:
A Total Car kb. 1994-től volt a Nyugatiban. Előtte évekig a Krúdy utában, a körút felőli végén, és nem metálzenék mentek.

@Metal Warrior:
Hát mondjuk a Guns se kicsit volt szar.

@Zozi79:
Hú, egy ember, aki ismeri az L7-! :-)

Bandúr Kandi 2011.03.09. 23:29:12

@kéne egy nick: "@sannya:
Nagy Feró meg SZDSZ?
Ennyire hülye nem lehetsz. Mindig Csurka seggnyalója volt, 1989-től."
- "Riporter: Érdekes, hogy a rendszerváltáskor te még SZDSZ-es voltál. Hogy sikerült ez a meredek váltás?

Feró: 90-ben én természetesen a legradikálisabb pártra szavaztam, aki nem arra szavazott, az hazaáruló volt. Aztán egy pár hónap múlva láttam, hogy az SZDSZ nem azt teszi, amit hirdetett, rájöttem, hogy rossz helyen vagyok, és egy pillanat alatt MDF-es barátaim között találtam magam. Rádöbbentem, hogy hozzájuk tartozom, és mindig is hozzájuk tartoztam. Amikor aztán ott Csurkát kikezdték, akkor automatikusan mentem vele. "
www.nagyfero.hu/archivum/hirek_interjuk/interju9.htm

Hattory Hanzo 2011.03.09. 23:30:33

Minden bántó szándék nélkül, de ha Kurt Cobain 10-15 évvel később születik, tuti emós lett volna. Szerintem.

Zozi79 2011.03.09. 23:30:41

@mangorlo: Tudom, úgy értettem, hogy a Temple of the Dog szülőatyja a MLB. Tényleg félreérthető, sorry.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 23:52:42

Ha mindenki ennyire tudja, nyisson már blogot :)

@kéne egy nick: igazad van, biztos rosszul láttam.

Spiritmonger 2011.03.10. 00:18:34

@Theremin: az volt az őszinteség, hogy 3 akkordnál többet nem tudnak lefogni?
vagy hogy a cipőjüket bámulták a színpadon, miközben nem tudtak eljátszani egy gitárszólót?

egy őszinte mosoly nem volt az egész szar grunge hullámban.
a videoklipek is mesterkélten nyomorultak voltak, sehol a humor, a szexi nők, a feeling

hasonlítsd ezt a klipet bármilyen szar grunge kliphez:

www.youtube.com/watch?v=4xmckWVPRaI

Petrucci őszintén jól tud játszani, úgy, ahogy a grunge fosok sohasem fognak

másfelől, a nirvana meg a grunge szarok idejében az alábbi albumok láttak napvilágot:

GNR: UYI I-II
Dream Theater: Images and words, Awake
Gilby Clarke: Pawnshop guitars
Vince Neil. Exposed
Danzig: Lucifuge
Aerosmith: Pump
Blind Guardian: Somewhere far beyond
Iron Maiden: Fear of the dark
Manowar: The triumph of steel
WASP: The crimson idol
Warrant: Cherry pie
Yngwie J. Malmsteen: Fire and ice

ezek azok az albumok, amik etredannyi támogatást sem kaptak a mainstream médiától, mint a grunge fosok
érdekes módon, mégis szinte mind a mai napig léteznek, sikeresek, nem merültek feledésbe

ez a munka és a hangszeres tudás miatt van így, ami nélkül bármelyik divatmajom a hosszú távú sikertelenségre van ítélve

egyébként értelmes ember nőt is úgy választ, hogy gondolkodik, és nem csak a felszínt nézi, meg azt, hogy épp mi a divatos
persze, fiatalon mindenféle nőt megdug, akin pina van, de családot már nem a ribancokkal tervez

Von Siebenbuergen · http://koszelet.blog.hu/ 2011.03.10. 00:20:41

Acélbetétesben csak szkinhedek, meg bonanza-rajongók jártak. Rockerek bakancsban, sportcipőben és rohadtul nem igaz, hogy nem voltak odáig a Nirvanaért. Aki mást mond, az maximum tanyadiscoban járhatott, ahol a Moby Dick fan tsz-legények két epehányás között valóban húzhatták a szájukat (az ukrán vodkától, meg mert egyébként sem értették, hogy aki nem Paksi Endre, az hogy lehet rocker).

Meg akkoriban a Guns nem volt gáz?!?! Amikor már kijött a Ten, a RATM, vagy a BloodSugarSexMagic? Menjetek már a pics@ba, mire emlékeztek ti?! : )

Miss Kiméra 2011.03.10. 00:21:04

Még ma is elérzékenyülök, AIC, Soundgarden vagy Nirvana hallatán. Valóban, valóban, azok a jó kis 90-es évek :-))

Spiritmonger 2011.03.10. 00:38:37

@Zozi79: a grunge-dzsal az alapvető probléma mindig is a hiteltelenség volt, különösen azóta, hogy a vezető zenekarai médiasztárokká váltak

zenélni nem tudnak, magára valamit is adó zenész tiszteli annyira a saját tudását és befektetett munkáját, hogy olyan szart, mint a grunge, nem játszik

a grunge nem azért szar, mert állítólag letisztult, puritán, elvont meg őszinte, hanem azért, mert hiányzott mögülük az a meló, amit a "hajbandák" a 70-es évek közepétől-végétől beleraktak a saját bandájukba

adott egy alapvetően negatív, depis stílus, akik ráadásul nem tudják helyén kezelni a megkeresett pénzt, és milliomosként is csak depiznek egy nagyot, amit a sok divatmajom csont nélkül átvesz

az általad elmondottakkal ellentétben, sem Chris Cornell, sem Eddie Vedder nem nevezhető igazán jó énekesnek, sem a hangjuk, sem a technikai tudásuk nem elég ahahoz, hogy jók legyenek

Jerry Cantrell gitárhangzása pedig nem csoda, hogy felismerhető, ennyire elhangolt, hamis gitárt máshol nemigen hallani

a valós zenéhez visszatérve, a 80-as évek énekesei és gitárosai közül sokan láthatóak ebben a klipben, valahogy énekelni és gitározni hasonlóképpen kell, ezért van az, hogy a mai napig elég sokan aktívak közülük:

www.youtube.com/watch?v=qZktrrqT1A0

@kéne egy nick:
a totalcar 1992 szilveszteréig volt a krúdy gyula utcában, és ott bizony a klasszikus hajmetál/heavy metal ment, esetleg egy kis hardcore
1993-ban az arany jános utca 10 alatt nyomták 10 és fél néven egy darabig, puhább rockzenével, majd mentek a nyugatiba ismét totalcar néven, de akkor már főleg hc helyként

Zozi79 2011.03.10. 00:43:30

@Spiritmonger: mondjuk olyat leírni, hogy a GNR meg az Aerosmith nem kapott "mainstream támogatást", hát... jah, csak nem emlékszem már pontosan, hogy a GNR a November Rain előtt vagy után tört ki az underground elszigeteltségből? :D

Zozi79 2011.03.10. 00:49:37

@Spiritmonger: Ne haragudj, erre a sok marhaságra nincs kedvem reagálni.

Meggyőzni meg főleg nem akarlak akármiről is, tegyél fel egy Warrant lemezt, rázd rá a hajadat, és ringasd magad abban az álomban, hogy milyen értékes zene is ez, hiszen 1) ma is léteznek 2) gyakorolnak napi 35 órát 63 éve 3) sokkal jobb az énekesük, mint Eddie Vedder 4) el tudják költeni a millióikat.

Üdv!

kéne egy nick 2011.03.10. 00:51:52

@Modor Tibi:
Hogy mit láttál, mit nem, azt nem tudom.
De hogy rosszul emlékszel, az tény.

@Spiritmonger:
Biztos nem az ment, és biztos nem csak 1992 Szilveszteréig, mivel 1993-ban még biztosan voltam a Krúdyban.
Mondhatni mindennapos vendég voltam ott, az egykori DJ-ikkel mai napig jóban vagyok. Nagyjából azok a zenék mentek, mint a Vén Diákban is (a DJ-k közül volt, aki mindkét helyen játszott).
A 10 és fél a nyugatis Total Carral egy időben is bőven futott még (és inkább volt valami diszkóféle a zene is, mint rock; szemben meg ott volt a Saigon, eleinte vietnami amerikai bunkerként elrendezve). Az tény, hogy ugyanazok voltak a tulajok, rengeteget biliárdoztam velük (akkor még az volt a menő/hype, nem a csocsó, ami ma van mindenhol).
És én jártam még a külső Váci úti TC-ba is.

kéne egy nick 2011.03.10. 00:56:13

@Spiritmonger:
Hát tényleg vannak hallgatható zenék is a listán, de a GNR meg Vince Neil, pláne Malmsteen (a lélektelen technika királya) ugye csak vicc volt?

És mondjuk egy Manowar vagy egy WASP lehet, hogy nem volt naponta az MTV-n, de a GNR-t, Aerosmith-t, Dream Theatert unásig nyomták.

FeroxX 2011.03.10. 01:11:16

heyy, várható valamikor KORN-os poszt? szerintem ennél jobban már csak az tudná egymásnak ugrasztani a népeket :D

FeroxX 2011.03.10. 01:12:25

én amúgy szeretem a GnR-t, a Metallica-t, a Nirvana-t, és a KoRn-t is, és pl Björk-öt meg Prodigy-t is.. akkor én melyik bolygóról származom vajon ? (ja Slayer-t nem szeretem, bár annyira sosem ástam bele magam :D)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.03.10. 04:34:37

Egy ideig tetszett a slager, de aztan kezdtem megutalni mikor mar a csapbol is ez folyt.

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2011.03.10. 06:11:32

csak annyit tennék az előző (azaz az összes)
roppant elmés és mélyenszántó kommenthez.

ketté bontanám a kérdést:
94 ápr 1011 a határ alapján.

előtte kevesen szerették (relatíve).
utána divat lett, - divat lett szeretni, rajongani érte.

hirtelen sok rajongója lett VISSZAMENŐLEG (azaz utólag azt mondhat a zemberr, amit akar ...ld még a sok 56-os VISSZAMENŐLEGES forradalmárunkat; - ha negyed annyi lett volna, mint ahányan visszaemlékeznek saját forradalmi szerepükre simán kizavartuk volna a szovjeteket).
ennyi.
azaz ennyit akartam a fenti bölcs hsz-ekhez hozzábiggyeszteni.

Kulmar 2011.03.10. 07:46:36

a bloggazda igazán kiírhatná, hogy tévedéseiért nem vállal felelősséget, és felesleges e témában kommentelni!

személy szerint '94 előtt és után is utáltam a nirvana-t, viszont valaki feljebb összemosta a pearl jammal, ezért szerintem kár volt.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.10. 08:23:17

@kéne egy nick: bizony tény, te jobban emlékszel, hogy mit láttam. Kérlek, bocsáss meg :-((

Karkötő 2011.03.10. 08:24:52

Sziasztok! Jó volt az a 90'-es évek légköre. Én mai 36 évesen, jó érzéssel gondolok vissza rá. Akkoriban a grunge volt nekünk, korábbi éveknek meg a -csakhogy az akkori mindenki által ismerteket említsem Cure, Debeche Mode és társai. Most meg más a menő, más a fiatalság is. Akkoriban fiatal leányzóként úgyan úgy pogóztam a félmeztelen izzadt fiúk körében, sikítozás, visítozás körében, másnap másnaposan vihorászva tekintettem a kék-zöld foltjaimra. A boroskólát nem bírtam, a körünkben mi voltunk az Amsteles és Gunnises lányok. Ma a panelban úgyan úgy bömböltetem a Pearl Jam-et és társait pl: Sutterek. De mai fejjel már nem tenném meg, még fiatal az ember a világot is meg akarja váltani,de leglább ma már tudom mi az az tisztességes igazi rock zene, hisz mindezeknek elődeik is voltak akik megalapoztás az újat ezáltal különbséget tudok tenni a foss zenék között. Hogy Útálom a Hooliganst!!! Pá' Karkötő.

a$ · http://postrock.hu 2011.03.10. 08:36:06

" A Szmellzlájk ugyanis benne volt abban az öt alapszámban, melyek ha felcsendültek, tömegek rohantak be a tánctérre, és kezdődött a kicsi a rakás rocker módra."

ez azóta sem változott semmit, abból az öt alapszámból meg három ugyanaz most is :D

kheyerasslicker 2011.03.10. 08:50:18

Csak én látok hasonlóságokat a fantasztikusan eredeti No Thanx videóval? :DD

www.youtube.com/watch?v=lJsk5Jg_FKA

bialbero 2011.03.10. 09:22:42

A post jó, egyetértek vele, csak bekezdésekre tagolhattad volna.

A Nirvana tényleg friss volt ahhoz képest, hogy a hajzenekarok még a 70-es évek zenéjét játszották (mit fogok ezért kapni :)

A legjobb száma szvsz az Aneurysm volt, de miután megismertem a Soundgardent, már kevesebbet hallgattam.

Gördeszkás vagy military cuccban jártam bulizni, már akkor sem értettem, hogy miért kell jelmezbe öltözni egy zenekar miatt (törzshöz tartozás igénye?). Keveset ittam, mert autóval jártam, pontosabban egy rossz Zsigulival, inkább a pina érdekelt, mint a zene, vagy a pia.

Az viszont megnyugtat, hogy mások is ismerik az L7-t :)

Ennyi modoros-infantilis hozzászólót :)

voi 2011.03.10. 09:42:17

Ű nem tudom nekem a Nirvana/Pearl Jam már akkor is mainstream volt, mindenhol nyomták, ki is maradt az életemből, szerencsére...:d

Karkötő 2011.03.10. 12:16:45

@bialbero: Kedves bialbero! Az én postommal értettél egyett? Zsigulival járni tuti, főleg manapság (kereklámpás 1200-es)nekem még a 90'-es évekbn is,de mi leányok akkoriban stoppal jártunk - mivel nekünk még csak az volt. Mi az hogy - ennyi modoros-infantilis hozzászolót?!
Üdv: Karkötő.

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2011.03.10. 14:19:43

Mekkora flame lett már itt ebből :)

btw nekem sem tetszik, üssetek!

mangorlo 2011.03.10. 14:52:22

@Zozi79: mondjuk ha grunge akkor green river, mudhoney, hole, l7, tad, meg persze a nirvana.

a pearl jam, soundgardenes, mother love bone féle rockos grunge nekem sose tetszett

a gunsnroses meg a metál pláne nem

mrs.starkey 2011.03.10. 17:11:38

a dal ma a guitar hero egyik legkedveltebb és leggyakrabban választott száma! :) (2010, baja, efott, a guitar hero bajnokságon 3 csapat választotta egymás után, plusz még négy másik. de mi voltunk a hülyék hogy ottmaradtunk meghallgatni.)

mrs.starkey 2011.03.10. 17:12:31

2009 efott, szorri!!!!!!!

nitro1 2011.03.11. 15:25:52

Lehet, hogy nem olvassa már senki, mert későn reagálok, de szeretnék még két változatot megismertetni azzal, aki még esetleg nem ismeri. Az egyikben a zene maradt meg, és a szöveg lett lecserélve, a másikban pedig fordítva. Fogyasszátok egészséggel. :-)

www.youtube.com/watch?v=dPuNYo4v8h4

www.youtube.com/watch?v=G59mwd3D1qQ

Zozi79 2011.03.12. 01:02:29

@nitro1: Köszönjük, borzasztóak :-)

De ha már itt tartunk, ez az eredeti változata a SLTS-nek:

www.youtube.com/watch?v=soiffolOj5k

Szerintem ez érdekesebb.

Ilyeneket amúgy igazán belinkelhetett volna a posztoló, dehát ez nem egy precíz munka, ugye. A posztoló linkelés helyett linkeskedett :)

nitro1 2011.03.13. 11:00:26

@Zozi79: Hát ez jó nagy fos. Egy nyávogás az egész szöveg, érthetetlen, amit "énekel". Amikor elkezd szólózni, hamis az egész. Még szerencse, hogy csiszolódtak a későbbiekben. :-D

Zozi79 2011.03.13. 20:21:32

@nitro1: Tényleg jobb az újabb. A szöveg benne van valahol az egyik kommentben, de bocs, az nem biztos hogy KC hibája, ha nem érted :-) A hamisság már inkább.

killrockstarz 2011.05.26. 23:11:16

Srácok,

nem okoskodni szeretnék, de a ,,grunge" mizériával kapcsolatban érdemes lenne előbb körbeszaglászni itt:

-> youtu.be/wOl4EnHoDEc

itt pedig 00:41-nél az, amit szerintem kevesen reagálnának le így...

->www.youtube.com/watch?v=ZrNruS4C0ak

de ő maga is kijelenti az elején :D

,,My name is Kurt Cobain, I'm a homosexual, I'm a pagan, I'm a drug abuser and I like to fuck pot bellied pigs!"

illetve azt elfelejtette bemondani, hogy ,,szeret vadászpuskával szaxofonozni" (sajnos)

killrockstarz 2011.05.26. 23:24:09

S ha mindez még nem lenne elég, hamarosan megjelenik az All apologies film, tehát lehúznak még egy bőrt a dologról... Ez van.

Mellesleg a Sex Pistols is nudli volt zeneileg, mégis megkerülhetetlen. Nirvana detto.

killrockstarz 2011.05.26. 23:37:20

a Smells like verziókból, ez a ,,félplayback"
a személyes favoritom. :D

"Load up on drugs, kill your friends"...

Kicsit megpiszkálták a mainstream média s***ét, de nem tudhatták, hogy az még ezt is élvezni tudja s aztán könyékig bele is ragadtak.. a szarba.

Trezor atya · http://utvesztox.blog.hu/ 2018.01.26. 23:25:39

A Guns'n'Roses-t nem volt ciki szeretni, most sem az, hasonlóképp a Metallica. Nyers és eredeti tekintetében pedig ajánlom az URH-t, messze lemossa, és 1980-ban. Elnézést a negatívkodásomért, de ezek erősen eltúlzó kijelentések voltak. Nézd el nekem ;)
süti beállítások módosítása