HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Száguldó cirkusz - Jean Alesi

2010.04.01. 08:30 :: Gudea enszi

Felkaptuk a fejünket, hiszen egészen elképesztő, amit látunk. A Forma1-ben Senna, Schumacher és Lotus nevekkel találkozunk, és annyi világbajnok köröz a mezőnyben, amennyit szintén nem láthattunk a 90-es évek eleje óta. Ehhez igazodva belevetjük magunkat abba a korba, amikor még elektronikai hiba miatt is kiestek néha a legnagyobbak. Tudatunk legmélyéig hasító nevek, homlokra csapások, ködös és kristálytiszta emlékek. Ezt jelenti nekünk, és reméljük, hogy ugyanezt nyújtja majd nektek is!

Mai hősünk ugyan nem világbajnok, mégis a száguldó cirkusz emblematikus alakja, aki becsülettel végigversenyezte a teljes évtizedet. Az eredetileg olasz Alesi tetőtől talpig megtestesítette a másodhegedűs fegyverhordozót. Már attól nosztalgikus hőhullámok törhetnek sokunkra, ha felelevenítjük, hogy a Tyrrell nevű istállóban kezdett ’89-ben. Itt másfél év vitézkedés és két második hely elég feltűnő volt, így 1990 végén válogathatott a szerződésajánlatok között. Ő pedig a nagycsapatokkal is soha semmit nem nyerő pilóták csalhatatlan ösztönével a hanyatló Ferrarihoz szegődött el, Prost mellé. A két francia közül a legendásabbik távozott az év végén, Alesi pedig két csapattárssal is osztozott a paddockon a következő évben. A sportágat már akkoriban is figyelemmel követők kapaszkodjanak meg, mielőtt a fiatal Palik László hangján felidézik Ivan Capelli és Nicola Larini neveit.

Alesi 5 évet húzott le a szerényen teljesítő olasz istállónál, és mai szemmel igazán fura, hogy a Ferrari akkoriban őszintén tudott örülni egy-egy elcsípett 3. helyezésnek. 1995-ben az olasz csapat összekapta magát, Alesi négyszer is felállhatott a győztes jobb oldalára a dobogón, és a sors nagy-nagy igazságaként Kanadában begyűjtötte élete egyetlen nagydíjgyőzelmét. Év végén aztán történelmi csere történt: mindkét Ferrari pilóta átült a Benettonba, onnan pedig Maranellóba jött Schumacher. A Ferrari észhez térése folytatódott, Alesiék pedig futottak egy jobb, majd egy gyengülő szezont a Schumi által világbajnoki státuszban hátrahagyott világoskék-sárga kocsival. A franciát láttuk még Sauberben, majd Prost Peugeot-ban ülni, s ez utóbbiban az a kínos dolog is megesett vele, hogy pont nélkül zárta a szezont. 2001 őszén végül egy Jordan volánja mögül szállt ki végleg. Távozásakor hasonlót éreztünk, mint jóval később Coulthard visszavonulásakor, és amit majd Barrichello kilépésekor is fogunk. Egy olyan pilóta, akihez nem fűződnek komoly sikerek, de megjárta az élmezőnyt, és annyira állandó szereplővé vált, hogy a következő éven úgyis hiányoljuk a rajtrácsról.


38 komment

Címkék: ferrari tyrell forma1 benetton jean alesi

A bejegyzés trackback címe:

https://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr71885818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freddyD 2010.04.01. 09:31:01

Berger mellett ő volt a nagy kedvencem. Miután Berger abbahagyta, illetve Alesi esélytelen csapatokhoz szerződött, már alig érdekelt az egész F1

balra 2010.04.01. 09:33:56

Alboreto volt az isten! Nyugosztalja.

Csülök 2010.04.01. 09:47:35

Alesi remek pilóta volt, de pechére ugyanakkor versenyzett, mint Senna (az Ayrton!), Prost, Mansell, Piquet (a Nelson!), Rosberg (a Keke!)...

lobelt_ledfold 2010.04.01. 10:09:12

Mikor Alesi jött Rosberg már el volt menve, nem? Volt valami sztori, hogy első idényében Senna leelőzte, majd Alesi visszaelőzte a Tyrell-ben (az is Honda volt mint a Mclaren). Akkor mindenki azt mondta; na itt van végre az ember, aki megveri Sennát (akkoriban nyerte a másodikat és a Piquet, Prost, Mansell vonal éppen gyengélkedett).

Tutajos 2010.04.01. 10:17:04

Chris Amon nevére emlékszik még valaki? A '60-as '70-es évek menője volt, de az sem adatott meg neki, mint Alesinek, hogy egyetlen vacak vb-futamot nyerjen. Számtalanszor esett ki vezető helyről. Abban az időben még voltak olyan F1 versenyek, melyek nem számítottak vb-futamnak, nem adtak értük pontot. Na, egy ilyet sikerült nyernie szegény embernek.

chateautorres 2010.04.01. 10:25:50

Én is ismertem hasonlót:
Vittorio Brambilla. Senki sem törte össze annyit az autóját, senki sem esett ki annyiszor, de egyszer ő is nyert, mert egy eső miatt félbeszakított versenyen a nagy kavarodásban éppen az első helyen állt. Amúgy szenzációs figura volt. Nem emlékszem már, hogy melyik istállóval ment, de az autó narancssárga volt, az biztos.

Tutajos 2010.04.01. 10:33:21

@chateautorres: March kocsiban nyerte az osztrák nagydíjat '75-ben. A tiszteletkört már nem tudta befejezni. Na miért?... odacsapta a kocsit.

chateautorres 2010.04.01. 10:34:59

Na hát még se haljunk meg tudatlanul:
Tehát Vittorio Brambilla:
1974-80 (Bocsi, nem 90), 7 idény, 15,5 pont.
Nyert: Osztrák nagydíj 1975
De a legszebb: 1975-ben sikerült megnyernie első futamát, a hatalmas felhőszakadásban rendezett Osztrák Nagydíjat. Néhány másodperccel a célba érés után a levegőbe csapott, és karambolozott.

chateautorres 2010.04.01. 10:35:51

@Tutajos: Köszi, már nekem is megvan...

mahet 2010.04.01. 10:39:25

Piquet volt a kedvencem... csak tudnám miért? :)

Alpha centauri (törölt) 2010.04.01. 10:40:47

Jó kis pilóta volt,órási tehetségnek indult.
Sajnos rosszkor volt a Ferrari-nál.

olsen79 2010.04.01. 10:49:17

freddyD - Nálam is ugyanez játszódott le. Először Prost, majd Alesi és Berger, azóta szünet. Ök még igazi autóversenyzők voltak!

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.04.01. 11:15:21

Látom, nemcsak én bírtam Bergert, bár volt ebben elfogultság is, mert Senna jóbarátja volt. :)
Az osztrákról szerintem hamarosan lesz szó, és terítékre kerülnek további pilóták és autók is.

Alpha centauri (törölt) 2010.04.01. 11:22:19

Szerintem a Alesi-Berger páros volt a legerősebb "nem világbajnok egyik sem" páros

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.04.01. 11:40:08

Ellenben minden idők legszebb Ferrariját vezethette ... Bergerrel együtt!

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2010.04.01. 12:07:27

Nocsak, egy igényes F1 blog az indexen? :O

korlat 2010.04.01. 12:08:23

@lobelt_ledfold: jaja Phoenix-ben, az első versenyén. valahol terjeng egy videó ennek az összefoglalójával japánul. hatalmas:)

korlat 2010.04.01. 12:08:58

@joeramirez: a 91-esre gondolsz? mert akkor egyetértek:)

MuprA 2010.04.01. 12:22:34

Nem csak szép volt, hanem a V12 úgy üvöltött, hogy beájultam tőle élőben.

Proctor 2010.04.01. 13:26:40

jahaaaaaaaaaaaajjj :D Jean. Nekem is a kedvencem volt, igazabol azota sem talaltam senkit, akinek tiszta szivvel tudtam volna szurkolni. Larini meg nyomta nemreg a nemet turaautoknal, nem? Tovabbi nagy kedvencem volt abbol az idobol Andrea de Cesaris, mindig tokutolso volt... :) meg emlekeztek Maurizio Gugelminre? Egyszer kiallitottak a kocsijat a Sibrik-Gyomroi sarkan levo OMV kutnal (hmm mar akkor is volt OMV? fura...) es kaptam tole egy dedikalt fotot. evekig ott volt a polcomom. Pedig o aztan telleg semmit nem alkotott az F1ben, emlekeim szerint.. :)

redriot77 2010.04.01. 13:35:58

@balra: bizony, Alboreto nevét sokan elfelejtették, pedig nagy versenyző volt. Valahol olvastam, hogy állítólag ő tudott a leggyorsabban sebességet váltani. Hiába, a nyolcvanas években még ez sem ment gombnyomásra...

redriot77 2010.04.01. 13:39:11

@Proctor: Gugelmin? Leyton-House csapat, olyan színű autó, mint ez a ciánkék szín itt jobbra? :) Dereng valami.

Proctor 2010.04.01. 14:16:58

@redriot77: azazzz :D Leyton House, te atyaeg... :) Asszem nagy szam volt ez akkor, mert nem nagyon volt kiallitva elotte kocsi Mo-n. Hu de csodaltam azt a gepet. Beulni sajna nem lehetett :D

HgGina 2010.04.01. 14:25:18

Tyrrell 2 R, has már leírod egy versenyző-csapatfőnök nevét, azt minimum illik helyesen írni: Kenneth Tyrrell.

Sumáher, Proszt, Alézi... ez se túl helyes.

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.04.01. 14:34:30

@HgGina:
Köszi, javítva.

@Proctor:
Gugelmin legnagyobb alkotása volt, amikor Sennával telefújták borotvahabbal Berger cipőjét vmi szmokingos estélyen.

Proctor 2010.04.01. 15:26:58

lol, nem tűnt ekkora kópénak

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.04.01. 15:29:19

@Proctor:
Majd a Bergeres posztban lesz még egy-két kópéság. Sennával szivatták egymást oda-vissza rendesen. :)

Viola1984 · http://retro80s90s.blog.hu 2010.04.01. 16:16:24

De régen hallottam azt a nevet, hogy Tyrell. Mikor '96 környékén elkezdtem nézni rendszeresen a Forma 1-et, akkor mintha a Minardival együtt a sereghajtó csapat lett volna. Egyébként '96-ig nem is sokat tudtam a F1-ről, csak hogy Senna és Berger (apu kedvence volt) és hogy az autók hangja nagyon idegesítő :))). Alesi akkor már Berger csapattársa volt a Bennetonnál (?), én meg Damon Hillnek drukkoltak!

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.04.01. 16:24:21

@vacsad:
Ha nem is F1 blog, de igényes cikkekre azért a továbbiakban is számíthatsz a témában. :)

haromt · http://90es.blog.hu 2010.04.01. 18:08:41

Alesi legnagyobb versenye volt amikor Monaco-ban a Tyrrell-lel 70 körön át tartotta fel Sennát asszem a második helyen. Istenem de gyűlöltem akkor...
Gugelmin király volt. Egyetlen emlékem róla hogy egy rajtbalesetben sikerült fejreállnia, de nem a kanyarban hanem még az egyenesben.
Thierry Boutsen sajnos mindig kimarad a nagy 4-es miatt, pedig ő is nagyon jó versenyző volt.
De a legaljasabb Bertrand Gachot, akinek elvették valami utcai kihágásért a jogsiját és emiatt indulhatott minden idők leggyűlöltebb forma 1-es versenyzője először, egy Jordanben Spaban.

HgGina 2010.04.01. 18:57:53

@haromt: leggyűlöltebb?
Mindenkinek más. Én Sennát utáltam mindenkinél jobban, amikor két esetben is szándékosan lökte ki Prostot. Annyira sportszerűtlen versenyzőt nemigen találni az F1 történetében. Második helyen nákam sumáker áll a többszöri csalással, amik kiderültek, pl. a padlólemez story.
Gachot-t már csak azért sem gyűlöltem, mert mindig is csak a "futottak még" kategóriába tartozott.

Vipera01 2010.04.04. 00:04:42

@Proctor:

Larini a nem német túraautóknál, hanem a vébén nyomta, egy Chevrolet volánjánál, futamokat is nyert.

Alesi szimpatikus volt számomra, pedig a franciákat sose bírtam :) még a ferraris korszakában samponreklámban is szerepelt. Amúgy ha jól emlékszem, egyszerre hívta a Ferrari és vagy a McLaren vagy a Williams, de ő a szívére hallgatott. Ha nem így tesz, akár világbajnok is lehetett volna, mert pont a leggyengébb időszakát élte épp az olasz istálló, amikor aláírt hozzájuk.

buci0601 2010.04.07. 16:43:17

Senna sportszerűtlenebb volt mint Schumi?Hm ez feletébb érdekes,vagy nem láttál elég F1-et 85-töl,vagy Prost volt a kedvenced.Szerintem meg holtakrol jót vagy semmit.
Alesiröl és a többi régi F1-es pilótákrol meg annyit hogy bárkit is említünk legalább emlékezetes volt mert legalább élvezettel csinálták amit csináltak.Most meg nincs semmi mert mindent ráfognak a terelöszárnyakra.

dianafan9 (törölt) 2010.04.08. 13:00:52

meg amikor Olivier Panis megnyerte Moncaot úgy, hogy csak 4-en értek célba.