HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Wolfenstein 3D

2009.03.16. 17:40 :: Papi83

Mérföldkő következik a ’90-es évek számítógépes játékbemutatóinak sorában. A következőkben gyermekkori rémálmaink és szenvedélybetegségünk legfőbb kiváltójáról, minden FPS őséről és koronázatlan királyáról lesz szó. BJ Blazkowicz és náci játékszerei fogalommá váltak a korai PC-sek körében. Nyugtatókat előkeresni, indul a múltidéző.

Akik már gyermekként is kedvelték e műfajt a játékok terén, bizonyára nem maradt ki az életükből ez a darab sem. Jómagam hosszú éveken keresztül váltam rabjává jóval azután is, hogy sokkal mutatósabb és – valljuk be nyugodtan – értelmesebb PC játékok is közkézen forogtak már. De egy közhellyel élve ennek a játéknak a nagyszerűsége az egyszerűségében rejlett: lőj mindenre, ami mozog. Nem kellett szórakozni holmi „ártatlanok megmentésével”, nehéz és időre menő küldetésekkel, vagy éppen lopakodással. Nem. Az egyetlen cél a pályákon végigmenve lehetőleg minél több náci hullával borítani a nyomasztóbbnál nyomasztóbb helyszíneket.

Az alap szereplőkről már rögtön az elején szeretnék szólni, mivel akár egy régi ismerősnek, minden tulajdonságukat kiismertem az évek során. Paradox módon mindenkiben szegény kutyusok legyilkolása váltotta ki a legmélyebb sajnálatot; már szinte csak muszájból döftünk beléjük (a lőszert ugyebár azokra tartogatjuk, akik vissza is lőnek), hogy aztán 4%-ot érő kajájukkal gyógyítsuk magunkat. A sima közkatonából található a legtöbb a játékban, következésképp ők a legkisebb erőfeszítéssel legyűrhető ellenfeleink. Lassúak, tétovák és kellőképpen minimális mesterséges intelligenciával vannak megáldva, amely épphogy csak arra elég nekik, hogy bambán a vulcanunk csöve elé ténferegjenek. Jóval keményebb dió már az általam csak „géppistásként” emlegetett SS-kolléga, aki mackós termete ellenére komoly károkat tud bennünk okozni. Ha ugyanis már nemcsak egyedül, hanem másod-, harmad-, vagy épp tizedmagukkal egyszerre használják kávédarálójukat (a hangokról a későbbiekben még lesz szó), egészségi állapotunk rohamosan elkezd a 0% irányába integrálódni. A saját névadásomban roppant kreatív módon csak „tiszt”-nek keresztelt fehérruhás nagyjából a közkatona felturbózott változata: gyorsabb, leleményesebb és pisztolyával is jóval nagyobb károkra képes. Szándékosan hagytam a szereplők végére a „késdobálót”. A kedves olvasó már bizonyára kitalálta: a furcsa majommozgásáról elhíresült mutáns valóban így próbál az életünkre törni, ráadásul a kíváncsi játékos nyilván megfigyelte, hogy a heves dobálózáson kívül még egy, a hasából kinyúló kezével is kezel egy pisztolyt. Kétségkívül a legveszélyesebb ellenfél: lövésinkre ugyanis nem felel lármával, így a leginkább alkalmas és hivatott orvul hátba támadni minket. A gyermekpszichológusok és szüleink legnagyobb örömére csak a 2-es pályán találhatók (ott viszont egy rahedli van belőlük), így néhány rémálommal és álmatlan éjszakával átvészelhettük az Operation Eisenfaust nevű horrorpályát.

Rajtuk kívül természetesen még szólnunk kell az egyes pályák végét lezáró monstrumokról. Az ID-sek ugyanis még egy szabadalommal büszkélkedhetnek: bevezették a főgonosz fogalmát. Olyan remek arcokkal kell megvívnunk a végső harcunkat, mint az injekciós tűket dobáló őrült doki (már csak azért is halált érdemel, amiért megalkotta a fent említett szörnyű mutánsait), vagy maga Hitler bácsi, aki meglehetősen nehezen válik meg robotruhájától és a kezére operált vulcan ágyúktól. Mad Otto Giftmacherrel, a „tisztek vezérével” a 4-es pálya végén találkozhatunk, amint sikertelenül próbál lelőni minket ormótlan rakétapisztolyával. És ott van még General Fettgesicht, akit épp az utolsó pillanatban sikerül tetten érnünk, mielőtt kemikáliái kikotyvasztása után kirobbantana a II. világháború záróakkordjaként egy vegyi háborút (6-os pálya). A teljesség igényével persze még említést érdemelnek az übersoldat kategóriát gazdagító egyéb problémás esetek is: úgy mint a Führer szelleme, vagy a szőke hajú robotkatonák (ezekből többféle változat is van).

A játék báját azonban az a hihetetlenül kezdetleges és szeretnivaló egyserűség adja, amit már az elején pedzegettünk. A „menj és lőj szarrá mindenkit” haditervet a legnagyobb stíl volt fekete-fehér monitoron, hangkártya nélküli gépen végrehajtani. A 21. századi játékos már talán nem is tudja, mekkora élményt jelentettek a PC speaker által gerjesztett hangeffektek: a pityogó fegyverek és rikoltozó katonák, amelyek kimúlásukkor leginkább papagájrikácsolásra emlékeztető hangjukkal csaltak széles mosolyt az arcunkra – akárcsak főhősünkére, amikor hozzájutott fegyverarzenálja legbecsesebb darabjához, a vulcan ágyúhoz (proli nevén csak „bunkó” – nem kell magyaráznom, miért…).

És még megannyi végigjátszás után is újra és újra leültünk elé, mert mindig találtunk új kihívást: a háttal állók legyilkolása késsel, vagy a pályán található összes rejtekajtó kifürkészése, minden mutatóból a 100% elérése, netán „lugerrel viszem végig a pályát”, stb. Senki nem volt olyan apróságokon fennakadva, hogy mit is keres egy kőkút az 5. szinten, vagy éppen hova rejti BJ azt a rengeteg frigyládát, kelyhet, keresztet meg koronát, amikbe úgy mellesleg két hullarakás között botlott bele (hiába, a nácik kincse Himmler óta rejtély).

Száz szónál is több maga a tett: aki kedvet kapott, máris kutassa fel egy rég elfeledett  mappájából e becses darabot, és adjon a náciknak. Csak hogy fájjon nekik.

 


25 komment

Címkék: wolf3d

A bejegyzés trackback címe:

https://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr551005807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francis W. Scott 2009.03.17. 15:31:30

Aztarohadt, hát ez nagyon jó! Ugye lesz Doom és Mortal Kombat is? :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.04.06. 21:45:17

Én a Wolfensteinon kaptam először ínhüvelygyulladást.

Ja, és cheat nélkül végig tudtam úgy menni, hogy csak a legeslegvégén folyamodtam csak a gépágyúhoz. Egy idő után az első három szintet úgy is meg tudtam csinálni, hogy közben könyvet olvastam - a kezem és az ujjaim maguktól tudták, mikor mi a teendő :-)

Wolfenstein for President!

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.04.07. 12:44:40

@tiboru:
Egyszerűen hihetetlen, hogy ezt az évtizedet mindenki végigwolfensteinezte. Olyan jó kis játékokat tudnék én is felhozni, ha még tagja lennék a blognak.

hg002 2009.06.30. 09:31:48

A Wolf teljesen korszakalkotó játék. Végigjátszás után a rejtekajtókra hajtottam, illetve volt, amikor szimpla ámokfutásból benyomtam az örökélet-cheatet meg a falon áthaladást, és jöhetett bárki...

buckaroobanzai 2009.08.13. 14:13:37

Ez volt az ELSŐ számítógépes játékom. (92 karácsony estéjén játszottam először, akkor kaptuk az első pc-nket) Wow. És az egyetlen amire a faterom rászokott. Soha semmilyen más játék nem tudta megérinteni azóta sem, de a "wolf"-ot számtalanszor végignyomta. Ő nevezte el a kis barna wehrmachtosokat "Hanzi"-knak (úgy mint a Hans becézett formája), tesómmal azóta is így emlegetjük őket. :) És később lett hangkártyánk is, de valahogy nem volt olyan autentikus, mint PC Speakerrel...

alterboy 2009.08.16. 15:43:19

Nekem ez kimaradt, én még javában Amigáztam ekkor, de ezek a prüttyögések nagyon dúrvák :d

deuscreator 2009.09.17. 00:03:50

I'm death incarnate!! BJ a legnagyobb király! Kár, hogy nem hagyták nyugodni: a legújabb wolf egy kalap szépen textúrázott szar...

sorica123 (törölt) 2009.09.17. 11:01:29

@buckaroobanzai: én laktam egy fedél alatt számítógépezős emberrel (ha magamat nem számítom). Volt flipper-korszak, commodore-emulátor-korszak, aztán HalfLife-korszak, és végül Wolfenstein-korszak is:)))

Papi83 2009.09.17. 20:22:04

@deuscreator: csakis "I'm death" fokozaton illett a profiknak nyomni, MLI nélkül persze!
@sorica123: természetesen Gordon Freeman és kommandós barátai sem maradnak ki a sorból:)

prikézsia 2009.12.01. 17:29:32

dnkroz volt az örökélet? vagy az a dukenukem? :) nagyon nagyok voltak ezek a játékok. nem tudom a fifából az internationalra ki emlékszik? az volt az a rész ami a 96 előtt volt és ott bizony elé lehetett állni a kapusnak és belédrúgta a lasztit amit aztán beollózhattál. meg a félpályáról átemelés. de nagyon nagyon nagyon kemények voltak ezek. te jó ég.

prikézsia 2009.12.01. 17:58:00

meg a lemmings-es játék. mennyire éltem h ogy lehet építeni az utat... doom1 + quake1

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2009.12.03. 21:40:02

nekem a gépfegyveresek a hühahók voltak :) kb. 4 éves koromtól játszottam ezzel minden nap, évekig... és nagyjából 15-16 éves koromig kitartott, addig volt olyan PC-m, amin még elfutott.

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.12.03. 23:24:43

@gio:
Nálunk hübbabó volt. :)
Eleinte úgy toltuk, h egyikünk két kézzel irányított a nyilakkal, a másik meg lőtt, és nyitogatta az ajtókat.

Papi83 2009.12.04. 10:05:38

Nálam csak rikoltoztak a PC-speakernek hála - ha néha havernál meghallottam a hangkártyáson, akkor gübbabó:)
@Gudea enszi:
Jobb kéz kurzor, bal kéz space+ctrl - mi volt ezen a kétkezesen bonyolult?:P
Kemény világot éltünk, ahol hamar hozzá kellett szoknom, hogy a háborút csakis eggymmagam nyerhetem meg:P

ot002 2009.12.10. 12:45:36

Nálunk hüppahopp-nak mondtuk, annyira megszoktuk, hogy még ma is használjuk ijesztgetés, meglepetés esetén :) Egész füzeteket rajzoltam tele a pályák térképével, nehogy kihagyjak egy titkos ajtót...

toxik 2010.02.05. 02:53:25

Emlékszem hányszor kezdtünk neki haverokkal. Kifejlesztettük hozzá a 2 playeres verziót. Az egyik játszott, a másik nyomta az "MLS"-t. (vagy MLI volt a kód?! régen volt már):)

Papi83 2010.02.05. 13:57:29

@toxik:
MLI - de akkor elment minden pontod. Viszont be lehetett tölteni cheat-móddal, és akkor leftalt-shift-backspace lenyomása után le lehetett kérni God mode-ot, free items-t, meg ilyesmi nyalánkságokat:) De persze cheatelni csakis poénból illett.

Csontos Szigfrid 2010.07.15. 23:35:06

Hali!

Fiatalkorom nagy játéka volt a Wolf. Egérrel játszottam, plusz átállítottam a haladásbillentyűket. Így mégiscsak jobb. Most is szoktam játszani a majd 20 éves játékkal. Még mindig érdekes, és lenyűgöző, azután is, hogy a Return To Castle Wolfenstein után kicsit kezdetleges a grafika. Bele kell élni magát az embernek.

Végignyomtam az ID összes játékát, Wolf3d, Spear, Doom 1-2,3, Quake 1,2,4, Return to Castle ... Kódok nélkül, legnehezebb fokozatban (persze nem nightmare-ben). Ki ne felejtsem a Cat3d-t, és a Keen-sorozatot.

Nagyon várom már a Doom 4-et. Azt mondják, lesz nemsokára. A legeslegjobb lövöldözős játék számomra mindig a Doom 3 marad. ID rulez!

Csontos Szigfrid 2010.07.16. 00:11:33

Most figyelem csak, a neten böngészve, hogy van már Return to Castle Wolfenstein 2 is, meg a Doom 4-ből képek is.

Celtic 2011.05.28. 15:19:45

Gyerekkoromban kimaradt, mert akkor meg nem voltak FPS-ek. Utana meg elso kolcson PC-men (ket hetig volt egy 486-osom) a Doom ment alapbol, igy errol csak olvastam. Utana sajat gepen is a Doom ment, utana megprobaltam ezt is, de roppant kenyelmetlen volt a kezelese (asszem, nem volt kulon billenytu a fordulasra es oldalazasra)

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2011.07.13. 22:11:30

Áááá, ezt most le kell töltenem! Az első gépemen volt, de sosem jutottam túl a 9. kör (pálya?) elején a nagydarab fickón, akinek mindkét kezében kilenclyukú shotgun van. Kikerülhetetlen és kinyírhatatlan.

Tisztet viszont sose láttam, csak közkatonát, kéket meg kutyákat.

Adani 2012.11.14. 14:30:29

Első FPS játék volt. Az SS katona nálunk hüppapó volt, a fehér náci meg "spirál" A Hitler szörny meg Robogizi, valami akkori rajzfilm után, ahol így hívták a robotot.

És még 20 év után is tartogatott a játék meglepetést mikor ismét nyomtam DosBox-al, és volt hozzá pályaeditor is, ahol lehetett nézni a térképeket pl. van horogkereszt alakú pálya is, meg van, ahol, titkoshely labirintus van ,meg Pac-Man titkos pálya. Mert ugye minden epizódban volt egy titkos pálya is, de anno csak a második epizódban találtuk meg a kijáratot oda. Aztán megnéztem Reactor játékbemutató videóját, ahol még több észre nem vett dolog van pl. morze kód az egyik pályán a háttérzenében.

LisztFerihegy 2013.12.24. 15:51:45

Segítene valaki, hogy honnét tudom letölteni Vistára?

Adani 2013.12.25. 07:16:06

@LisztFerihegy:

Szedd le az eredetit sok helyen fentvan, és mellé egy DosBox programot és már mehet is.