HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Ponyvaregény

2011.03.28. 08:00 :: Mr. Winston Wolf

Év:1994

Nemzetiség: amerikai

"Big Kahuna Burger, Nyuszimuszi, sajtos royal, óra a kenguru farkán, Tony Rocky Horror, Jody a lyuggatott képű, lábmasszázs, szamurájkard vs. láncfűrész, áfonyás palacsinta, chopper, Zed, papírpohár vs. üvegpohár. Puska kellett volna baszd meg! Nigger vagyok én? Inglewoodban vagyunk? Hozd ki a bénát!" és még a végtelenségig lehetne folytatni a sort. Egy film, amiről nehéz újat, vagy közhelyek nélkül írni, amit nem lehet elégszer megnézni, a ’90-es évek egyik legcoolabb kultfilmje, vagy ahogy mondani szokták: alllapfilm.

A Pulp Fiction azok közé az alkotások közé tartozik, melyeknek sok ember tudja kívülről a szövegét, vagy legalább is előszeretettel gazdagította belőle szókincsét, riposzt-gyűjteményét, a zenéje nélkül pedig elképzelhetetlen egy ütős házibuli. Olyan különleges remekmű a Ponyvaregény, amely érdekes skálát jár be, mind témában, mind hangulatban, nem beszélve a nézőből kiváltott érzelmi reakciók sokféleségéről. Merész, sőt helyenként necces szépészeti kategóriák között lavíroz a film, van ahol izgalmas és meglepő, vagy éppen vicces/nevetséges, de visszataszító és szánalmas is tud lenni egyben. A tények viszont magukért beszélnek, a Ponyvaregényt komoly díjakkal honorálták, és belopta magát a szigorú ínyencek és a baszós-kardozós filmek elszántabb rajongóinak a szívébe is egyaránt. Mi a siker titka? Vagy túlontúl egyszerű megmondani, vagy még a rendező sem tudja rá a komplett választ. Kalifornia, Hollywood minden usás sztereotípiánkat előhozza belőlünk, és ha mondjuk a Baywatch azt sugallhatja sokaknak, hogy „na, ez az a hely, ahol élni akarok”, akkor a Pulp Fiction egyenesen elijeszt ilyen perverz szándékainktól.

Quentin Tarantino túlzottan is ismeri ezt a világot: „A Pulp Fictiont egy egész junk civilizáció veszi körül, amelyet sajátos életmód, nyelvhasználat, szokásrendszer és divat jellemez. Erre és ebből épült Hollywood magas vára, s ezt nevezik mifelénk amerikai kultúrmocsoknak. Tarantino viszont radikálisan más viszonyban van vele. Benne lakik. Használja és kihasználja, elfogadja és mulat rajta. Stílust csinál belőle.” Így, tarantinósan szeretnénk egy találó vendégszöveggel összefoglalni a választ a nagy kérdésre. Mi a közös Jean-Paul Belmondoban és John Travoltában? Hogyan tudjuk összekapcsolni Temessy Hédit és Samuel L. Jacksont? Ezekre az első nekifutásra képtelennek tűnő kérdésekre is választ kapunk, ha jobban szemügyre vesszük, milyen rejtett értékekkel, utalásokkal is bír a Ponyvaregény. Az első kérdésnél egyszerűbb a helyzet, természetesen Vincent Vegánál kell keresni a megoldást, a flegma gengszter alakját a cipószájú Jean-Paul alakítása ihlette a Kifulladásigban. A másik esetben nem hommage-ról van szó, csak egy érdekes párhuzamról, ugyanis mindketten Ezékieltől, a próféták nehézfiújától idéznek. A művésznő zuhogó esőben, esernyővel a kezében mondja el a Kárhozatban, hogy milyen lesz az ítélet napja Ezékiel látomása alapján, pontosan, de az igeszakasz megjelölése nélkül. Míg a néha egy Bible-beltből Kaliforniába csöppent tiszteletesre hajazó Jules, pontosság látszatát keltő, slendrián megjelölés után mond el egy olyan szöveget, ami így nincs is benne a Bibliában. Mondjuk pont Ezékiellel megint jól belenyúlt a sűrűjébe kreatív rendezőnk, mert ő egy olyan próféta, aki tekercsevéssel sajátítja el a Tudást, és olyan csontra-visszanövő-húsos hallucinációi vannak vert hadunk csonthalmain, hogy azt bármely szürrealista, vagy William Blake vonalon mozgó költő megirigyelhetné.

Jules prédikátor mondatai úgy vannak összeszerkesztve különböző prófétai könyvekből, jellegzetes ószövetségi formulákból, meg a forgatókönyv-író fantáziájából, mint több helyen Quentin filmjei az őt inspiráló filmekre történő utalásokból. Ebből is látszik, hogy Tarantino szeret szórakozni a nézőjével, beviszi a málnásba, aztán hamiskásan összekacsint vele, majd jót kacag rajta is és magán is. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy Quentin Tarantino zseniális figura, aki a Ponyvaregényben is megmutatta hogyan kell a lesajnált gagyiból, úgymond a szarból is aranyat csinálni, ami sok, magát komolyan vevő, intertextuálisan onanizáló posztmodernkedőnek még véletlenül sem sikerült. Ars poeticája a következőképpen foglalható össze: „Igen, kedves néző, én lopok, nem is tagadom, de a nagy részét úgyse veszed észre, mert valószínűleg nem voltál videotékás és töredék annyi filmet se láttál, ha meg igen, akkor legalább olyan jól szórakozol, mint én.”

Semmit nem vesz el filmjei értékéből, sőt inkább hozzáad, hogy C kategóriás ponyvákból, francia újhullámos darabokból, Hitchcock-filmekből és mexikói meg távol-keleti akciófilmekből merít, hogy csak az ismertebb példákat említsük. Mia az elhanyagolt kokainista gengszterfeleség, aki óvodásként követelőzik és Vincent táncjelenete attól a többségnek echte tarantinós, hogy Jean Luc Godard Bande á partjából csórta el Quentin barátunk, mert ez utóbbit főleg filmesztéták és sznobok, míg a Ponyvaregényt milliók látták. Jules, Jimmy, Vincent Vega, Winston Wolf bizony mind Truffaut, Godard, vagy Luc Besson agyszüleményei, de attól még „eredeti”, hús-vér karakterek, és jobban benne vannak a köztudatban. A mester azonban nemcsak más alkotásokkal, hanem egymással is szereti rafináltan vagy egyértelműen összekapcsolni filmjeit. Emlékszünk arra a részre, amikor Mia elmeséli Vincentnek rövid tévés karrierjét, hogy mi is volt az a Dögös ötös? Itt öt csajról van szó, franciáról, ázsiairól, feketéről, amerikairól, akiknek más-más a specialitásuk és mind hullát hagynak maguk után. Quentin gyakorlatilag ezzel üzente meg a Kill Billt, hiszen ott is egy Benettonizált bérgyilkosháremről van szó, gondoljunk csak az afro Copperhead-re, vagy Cottonmouth-ra, alias Lucy Liura, Sophie-ra, és főleg a Black Mambát alakító Uma Thurman-re, akinek mindig kisípolják a nevét.

Tarantino a részletekben lakik, ő az idősíkok, a nézőpontok variálásának és a késleltetésnek is a nagymestere. Valljuk be azért, hogy amikor először néztük meg a filmet, nem állt teljesen össze a kép, főleg Vincent „feltámadása” után vett némi zavarodottság erőt rajtunk, no meg amiatt, hogy a film két jelenetét más-más szereplő(k) szemszögéből is láthattuk. A káosz azonban csak látszólagos, a kevésbé edzett és kreatív nézőket kiszűrheti, ám a következő nekifutásra már leesik a tantusz és rádöbbenünk, hogy amit zavaros hülyeségnek is gondolhattunk eleinte, az valójában egy remekbe szabott, precíz szerkezet. Tényleg a közepén van a vége… Az idegtépően vicces késleltetésre pedig két jellegzetes példa Jules prédikátor hamburgerzabálós, sprite-kihörpölős, sajtos negyedfontos műsora Brettéknél a mészárlás előtt, valamint az adrenalin-injekciós bonyodalmak a díler lakásán, amik a legtöbbször visszapörgetett jelenetek közé tartoznak. Ezek a késleltetések teszik nagyon is emberivé a filmet, hisz a címmel ellentétben nem csak készre gyártott zsánereket és karaktereket kapunk, érzések és hibák nélküli embergépeket, ahogyan az a műfajtól elvárható lenne, hanem hús-vér embereket, gátlásokkal, betegségekkel, vágyakkal, elképesztő eszmefuttatásokkal, akikkel így jobban együtt is tudunk érezni. Black Mamba és Bill sem rendezik le egyből egymást a Kill Bill 2 végén, a nagy bosszú és igazságtétel várat magára, mert előbb jó elvált házasokként felhánytorgatják kölcsönös sérelmeiket egymásnak, majd megbeszélik hol és hogyan csúszott el ennyire a történet kettejük között.

Pai Mei ötpontos ütése csak ezután jön. Tarantino emellett sokszor megcsillantja szemantikai érzékét is filmjeiben, hol Madonna Like a virgin-jének a dalszövegét értelmezik úttörő módon, hol pedig a lábmasszázs, a licking pussy és a lábfétis közti jelentésbeli különbségeket. Q.T. képi világában hatást tekintve főleg a groteszk vonások a szembetűnőek, sokszor érezzük, hogy elsőre totál össze nem illő hogy szakmailag modoroskodjunk esztétikai minőségek együttes jelenléte vált ki belőlünk furcsa, elbizonytalanító, vagy akár hátborzongató hatást. Legtalálóbb példa erre az erőszak és a humor kettőse: a halál és a brutalitás tragikumát Q.T. hektoliternyi vérrel, irreálisan sok hullával, zenével, vagy éppen a csodával ellensúlyozza, bagatellizálja el. Black Mamba leszámolása Tokióban is véresen komolyan indul, gyűlölet és félelem sugárzik a szemekből, de mire Uma Thurman belejön a mészárlásba, már azt érezzük, mintha Beach Boys-utánérzés zenére menne a reggeli torna és a gyermekmatiné. Persze a Ponyvaregényt leginkább a szereplői miatt szeretjük, úgyhogy ideje szemügyre venni őket is. A film Los Angeles-ben, egy olyan városban játszódik, ahol a következő az aranyszabály: ha fekete vagy, ne menj mexikói területre, ha mexikói vagy, ne menj fekete területre, ha meg fehér vagy, akkor ne menj ki az utcára. (A várost és az államot meg olyan politikusnők vezetik, akik „margarétával a hajukban szopták végig a redvás hippitelepeket”.)

Ezért nem véletlen, hogy a történetekben sok bűnügyi elem van: pénzbehajtás, leszámolás, megbundázott bokszmeccs, heroin-termékbemutató, fej nélküli hulla eltüntetése, nem beszélve a világ legbénább rablótámadásáról, ami önmaga paródiájába fajul, főleg mikor Jules Yolanda edzőjévé lép elő. Számos alvilági figurát találunk a karakterek között, mint Vincent, a kiégett, elhízott, flegma gengszter, aki véres munkája ellenére roppant kényes a jó modorra, még a legalkalmatlanabb pillanatokban is.

Egy kérem jól esne.- ugye emlékszünk hogy ki tudja akasztani a sokat tapasztalt, strapabíró problémamegoldót? Nem túl szívbajos, önérzetes fickó „…te, én most jöttem haza Amsterdamból”, aki képes beherkázva elvinni a főnöke feleségét vacsorázni. Vincent főleg azzal lopta be magát a szívünkbe, ahogy kifejti az Európa és Amerika közti apró különbségeket, ahogy bekonferálja a budira meneteleit és mindenek fölött az a „Hazamész, kivered…” duma, amit levág magának a tükör előtt Wallace-ék vécéjében, hogy feloldja lojalitás-konfliktusát. Ezért az alakításáért még a Pomádét meg a Ni csak ki beszél?-eket is meg tudtuk bocsátani John Travoltának.

A Bibliai hermeneutika alvilági irányzatát képviselő Jules-ról már szóltunk, de ahogy fényt kap az átélt „csoda” hatására és leigazolja csövesedési ambícióit Vincentnek, na, azt nem tudjuk mire vélni. A film egy etikai vonalon mozgó értelmezője szerint Jules és Vincent alakjai megfeleltethetők a passióbéli jobb és bal latrokkal, történetük kettős példázatként is felfogható. Míg Jules felismeri és megérti a (szerinte) nekik küldött égi jeleket, majd változtat az életén, szemléletmódján, addig a pökhendi és spirituális dolgok iránt teljesen közömbös Vincent nem tanul a leckéből.

Végül az általa bekóstolt és lenézett bunkó bunyós, Butch be is teljesíti a sorsát, mert nem csak a bokszban nincs öregfiúk bajnokság. A rakoncátlan bokszolóról szóló részből sokan gyártottunk olyan hasonlatokat, hogy basszál rá, mint Butch a becsvágyra, aranyórájának kacifántos története még az isonzós-donkanyaros-darutollas-zöldávós-pufajkás-leventés sagákat is kenterbe veri. Azzal meg, ahogy Butch lerendezi a szadista zugköcsögöt a cigánybicskájával, nos, hmmm bármelyik goj motoros szívébe belopta magát.

Ha Jules a pisztolyos prédikátor a filmben, akkor Marsellus Wallace az úr, akinek szörnyű bosszúja lesújt Zedre is, mert kicsipkézi a valagát, de meg is bocsát Butchnak. Wallace úr kinyilatkoztat Jockey Ewing magyar hangján, de vigasztal, megnyugtat és problémát is oldat meg: „Vigyétek ki a kennelbe és eresszétek rá a kutyákat, attól majd megered a nyelve!(…) Mostantól fogva nincsen olyan, hogy te, meg én. (…) Ha elutazol, akkor el vagy utazva. (…)…ez a dolog megmarad köztem, közted és e között a tökönlövötten döglődő, mindjárt kifingó csatornatöltelék között!”.

Ám Jules végül átértékeli életét és megtalálja az igazi Urat. A heroint is orrba szippantó Mia meg a hasikás Fabienne pedig remek szemléltető példák arra a szabályra, hogy az igazán frankó, tökös filmekben a női szereplőknek csak hisztizős picsulásra meg elképesztő, önveszélyes idiótaságokra futja, a kettőt kiválóan ötvöző Nyuszimusziról és a lyuggatott képű Jodyról nem is beszélve. Az igazi Nagylány karaktert felvillantó Esmarelda Villalobos viszont már kifejezetten övön aluli ütés a nők felé. Tarantino tényleg cinikus, clintoniánus hímsoviniszta lenne? Mindenesetre remek tükröt tart az annyit citált amerikai életforma elé, kallódó, lecsúszott, megkopott, jólétbe aberrálódott, helyüket nem találó figurákkal, meg mindennel, amire a film kapcsán asszociálhatunk. Ez esetben sajnáljuk, hogy a Kill Bill már a 2000-es évek terméke, így blogunk keretei csak részben engedik annak elemzését.


66 komment

Címkék: 1994 tarantino ponyvaregény

A bejegyzés trackback címe:

http://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr642751176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mrs.starkey 2011.03.28. 10:03:19

ezt a filmet túlértékelik.

TPZ 2011.03.28. 10:59:03

Jézusom, most láttam először szinkronnal, ez iszonyatos!

suzy q 2011.03.28. 11:04:56

örülünk vincent?

sztrugackij 2011.03.28. 11:05:56

@mrs.starkey: Páran igen.
Milliók meg imádják!Én sem értem mitől ,de működik!

sztrugackij 2011.03.28. 11:08:43

A barátommal egész jeleneteket betéve idézünk,és gurulunk a röhögéstől.
A boltomba így megyek be:"Örülünk ,Vincent?"

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 11:08:51

@mrs.starkey: Én is arra voltam kiváncsi a posztban, hogy is van ez a film fogadtatásával. Szerintem a film szinkronja kifejezetten jó lett. De "azért ne kezdjük el egymás faszát szopni!"

Bandúr Kandi 2011.03.28. 11:11:15

érdekelne a post, de iszonyat fárasztó olvasni ezt a sorkizárt szöveget a zöld háttér előtt...

sztrugackij 2011.03.28. 11:11:55

Az abszolút kedvencünk a "nigger hulla tároló"jelenet!
Ha hússzor megszületnék sem tudnék ilyen párbeszédet kitalálni!

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.03.28. 11:12:06

Nekem mondjuk jobban bejön a Kutyaszorítóban, szerintem klasszisokkal jobb film, de tagadhatatlan, hogy a Ponyvaregény a kultikusabb.

gnme 2011.03.28. 11:14:37

Baltás Heri't a pártba!

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 11:29:34

@Gee Halen: Én is sokáig a Kutyaszorítóban favorizáltam a mester munkái közül, az egy kevésbé ismert remekmű. Ott is Kránitz Lajos magyar hangjával megy az észosztás.

JanDítě 2011.03.28. 11:40:04

láttam egyszer nagyon régen, nem fogott meg, nem is értettem miért van körülötte ekkora felhajtás, miért ekkora kultmozi..
de az utolsó videó miatt meg kell néznem mégegyszer
"idehívok egypár keményen bepipázott niggert"..hatalmas :))))

tjunior 2011.03.28. 11:47:44

"Cserélünk bazd meg!Én mosok az ablakot, te kotrod a nigger agyát!"
Na meg Mr. Wolf :)

kaamir 2011.03.28. 11:49:45

@Gee Halen: Nemrég néztem újra a Kutyaszorítóbant, nekem valahogy megkopottnak tűnt. Ügyes forgatókönyv, jó színészek, de inkább színdarab, mint film. A Ponyvaregény más tészta, ez a mai napig az egyetlen 10 pontos Tarantino mozi.

@TPZ: úgy-úgy, bűn az ilyet szinkronnal nézni.

szamaritánus 2011.03.28. 11:57:00

azon ritka filmek egyike, amelyek szinkronnal is élvezhetők.
kedvenc párbeszédem pedig:
"-hozd a bénát!
- a béna alszik.
- AKKOR ÉBRESZD FEL!"

:D

droctor 2011.03.28. 12:03:46

Ahogy Bandúr Kandi is írta.
A tipográfia ekkora szövegmennyiség esetén nem indokolja a sorkizárt megjelenítést. Mi több. Fárasztó olvasni és ronda.

Irodalom itt:
www.antipixel.com/blog/archives/2004/10/24/unjustified.html

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2011.03.28. 12:06:27

@Mr. Winston Wolf: :))

Amikor a címet elolvastam, a ponyvaregény ugrott be.
/ szóval egyetértünk. /

ennyi.

Almaspite 2011.03.28. 12:12:57

Vajon mi volt a táskában, amit Julesék elhoztak? Amikor Vincent kinyitja és belenéz, mintha arany csillogna benne, no de aranyat nem adnak ki három béna dílernek...

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 12:19:59

@Almaspite: Örülök hogy sokan teszik fel maguknak az ilyen alapkérdéseket a film kapcsán. Szerintem valami olyasmi lehetett a táskában, aminek a grammja jobb árban van, mint az arany.....:)

hg002 2011.03.28. 12:20:02

Jó kis elemzés. Talán ebben a moziban játszik QT a legjobban a nézővel. És szerintem a magyar szöveg/szinkron is remek. Ebből a filmből a szállóigék paradicsoma lett.
Mi pl. sokáig ha valaki csengetett, csak ennyit mondtunk: "Ez Zed". :)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.03.28. 12:23:12

@Almaspite: errol nagyon sokaig ment a talalgatas, vegul travolta egy riportban elmondta, hogy o, amikor kinyitotta a taska tegy akkumulatort, egy izzot es nemi drotot latott a taskaban..:-)

zseni.info · http://www.zseni.info 2011.03.28. 12:36:12

Ez tényleg alapfilm és Quentin Tarantino a világ legjobb rendezője! Ezt a filmet tökéletesre csinálta imádom!

Sikeres online pénzkeresés fent a linken érhető el!

Macskanátha 2011.03.28. 12:41:34

Egy Ponyvaregényről szóló post-ból hogy sikerült kihagyni a legemblematikusabb figurát, Mr. Wolf-ot? ( A kommentekben már ott van, látom! )
Kétségkívül remek film, de ha Tarantino, akkor nekem inkább a Jackie Brown. Nemcsak a történet vezetés qurva jó, hanem döbbenetes, ahogy Samuel L. Jackson mindenkit lejátszik a vászonról, including az egyébként zseniális Robert De Niro-t. A film elején, az a "stukkermájer" jelenet mára klasszikus lett...

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.03.28. 12:44:25

@Macskanátha: "Egy Ponyvaregényről szóló post-ból hogy sikerült kihagyni a legemblematikusabb figurát, Mr. Wolf-ot?"

nem lett kihagyva..
o irta a bejegyzest..;-)

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 12:47:11

@Macskanátha: Vártam hogy mikor merül fel ez a kérdés, de talán a posztíró neve (ekkora egója neki sincs) is válasz lehet rá. No meg teret akartunk hagyni nektek is, kommentelőknek. És ebből látszik, hogy az egyik legfainabb arc említése nélkül is hosszan lehet írni a filmről, ami megint Q.T. zsenijét dícséri. Lesz Jackie Brown meg Kutyaszorítóban is egyébként, Louis Gara Japánban.

ratatüj - az édes vadállat 2011.03.28. 13:11:46

Ne feledjuk el, hogy Villalobos kisasszony a Mester egy korabbi muveben (Verfagyaszto) mar volt gyilkossag- es hullamegszallott, perverz vonzodasa a temahoz itt szinten egy ismetles, ezuttal magatol Tarantinotol.
Amugy tenyleg kurvajo. Az egesz. Ahogy van. Szinkronnal egyutt.

Démonmac1 2011.03.28. 13:13:15

nagy kedvencem, viszont eredeti nyelven
-szokás szerint- még jobb :)

G46 2011.03.28. 13:16:02

Üdv!
Én sokszor láttam magyarul, aztán megvettem DVD-n, megnéztük angolul. A magyar szinkron nem rossz, de...
1. Ugye a klasszikus szamojai-szamojéd fordítási hiba.
2. Az éttermes jelenetben másodszor mások a káromkodások- na, ez azért durva.
Angolul nézve valahogy az esett le- és magyarul nem- hogy a film a kajálás körül mozog.
Nézzük csak: Vincent-Jules párbeszéde; Big Kahuna burger jelenet; reggeli az étteremben; vacsora a flancos étteremben; Butch párjának monológja arról,mit fog enni, Butch reggelit csinálna, mikor meglátja a fegyvert, Marcellus meg épp a reggelit viszi Vincentnek, amikor Butch elgázolja.
Szal azon kevés filmek egyike, ami egyértelműen 10/10. Fogadok, ha újból megnézném, megint találnék benne valami újdonságot.
(Pl. pár évvel ezelőtt tudtam meg, h. az 50-es évekbeli étteremben amikor a törpe körbemegy, és kiabálja, h. Philip Morrist keresik! az mi a fene akar lenni...)

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 13:22:45

@G46: Köszi az egyedi meglátást! Na ezért is nagyszerű a film, mert ilyen sokféle vonalon mennek az értelmezések, asszociációk. Amúgy megosztanád velem a philp morrisos duma megoldását? Én azt gondoltam h vmi fricska a dohányipari lobbinak.

KenSentMe 2011.03.28. 13:26:53

Az igaz ember járta ösvényt mindkét oldalról szegélyezi az önző emberek igazságtalansága és a gonoszok zsarnoksága. Áldott legyen az, ki az irgalmasság és a jóakarat nevében átvezeti gyöngéket a sötétség völgyén, mert ő valóban testvérének őrizője és az elveszett gyermekek meglelője. Én pedig lesújtok majd tereád hatalmas bosszúval és rettentő haraggal, és amazokra is, akik testvéreim ármányos elpusztítására törnek, és majd megtudjátok, hogy az én nevem az Úr, amikor szörnyű bosszúm lesújt rátok!

hátsó szándék 2011.03.28. 13:26:55

@G46: A Philip Morris nekem még mindig nem esett le! Bár többször láttam a filmet, mint a Star Wars- Gyűrűk ura összes részt együttvéve. Megtennéd, hogy megosztod a megoldást?

Egyébként a Videotéka rovatba nem is lehetett volna kultikusabb, a 90-eseket jobban meghatározó filmet felvenni, gratula.

(Esetleg, ha tisztelt blogszerkesztők is úgy gondolják, Ford Fairlane még beleférne, mint a Ponyva után a második legtöbbet idézett mű!)

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2011.03.28. 13:28:59

"Sprite jó!" Hatalmas film. Én láttam amikor kijött és nem fogott meg annyira, mint amikor magyarul láttam. Nem eset szó sajnos a szinkronról, de ez a film szerintem csak öregbíti az amúgy is zseniális magyar szinkron hírnevét.
"Azért mert van jellemed, még nem biztos, hogy jellemes vagy"

Giggsy · http://sgtgiggsy.blogspot.hu 2011.03.28. 13:32:01

A Kutyaszorítóban hatalmas, a Ponyvaregény szenzációs, de ami a többi Tarantino filmet illeti szerintem már közel ilyen színvonalról sem beszélhetünk. Kicsit mintha túlságosan beleszeretett volna a saját stílusába és az eredetiség helyett inkább azt célozza meg, hogy a filmjei minél tarantinosabbak legyenek. A Jackie Brown még elment, (valaki írta, hogy Samuel L. Jackson mennyire lejátsza De Niro-t, hát nem volt nehéz dolga, mivel neki volt karaktere, De Niro-nak meg nem...) aztán a Kill Bill már kifejezetten gyenge, ha nem az ő neve lett volna rendezőként feltüntetve, már a kutya nem emlékezne rá. A Halálbiztos megintcsak az elmegy kategória, látom mit akart elérni vele, de nem vagyok különösebben elragadtatva tőle. Ahogy meg lehet érte kövezni, de nekem a Brigantyk sem jött be. Akadt benne néhány szenzációsan megrendezett jelenet, de összességében vontatott volt és értelmetlen.
Számomra hasonló utat járt be, mint Guy Ritchie, azt leszámítva, hogy az utóbbi mintha kezdene visszatalálni a helyes útra.

hg002 2011.03.28. 13:37:50

Az mekkora már, hogy Brett magyar hangja az ifjú Stohl András. "Hogymii???"

falcon_x 2011.03.28. 13:38:17

Egyszer olvastam egy olyant, hogy Marcellus lelke lehet a táskában. Itt is benne van a bilbliai utalás. A táska számzára: 666 (lehet látni, mikor Vincent kinyitja). Valamint az ördög a tarkón szívja ki az ember lelkét: Marcellusnak pedig egy ragtapasz van ott (mikor Butch-csal beszél a boxmeccsről, látható).

mizrolist 2011.03.28. 13:40:43

@Magister: én speciel ennél a filmnél éreztem először úgy, hogy "uh, ez a szinkron nagyon rossz". Persze csak miután láttam angolul.

Reterro 2011.03.28. 13:52:38

Cool, de a legjobb a Kutyaszorítóban volt, az elmúlt 10 évben viszont csak gyengéket készít a nagy arc!

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2011.03.28. 13:54:22

@mizrolist: gusztus dolga, lehet, hogy te sokkal jobb szinkront is el tudsz képzelni hozzá, én meg úgy vagyok vele, hogy a szinkron számomra feldobja az egészet. Nekem pl. bejött, hogy a sok "fuck"-ot nagyrészt beletették magyarul is, holott ezeket az összekötő szavakat rendszerint kihagyja a magyar szinkron.

Macskanátha 2011.03.28. 13:59:00

"Lesz Jackie Brown meg Kutyaszorítóban is egyébként, Louis Gara Japánban."

Vevő vagyok rá. Egyébként abban is hasonlít a Ponyvaregény-re, hogy remek párbeszédek vannak benne. Pl. amikor Jackson elhívja De Nirót, hogy megmutassa neki Beaumont lelőtt hulláját a csomagtartóban. De Niro kérdezi, hogy ki ez a fickó? Jackson: "Ő egy volt alkalmazottam, aki olyan helyzetbe hozta magát, hogy kénytelen voltam elbocsátani!" :-))

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.28. 14:37:13

Szerintem is túlértékelt film, aki igazán beteg és zseniális filmet akar látni a 90-es évek cool műfajából, annak csakis ezt ajánlom:
www.youtube.com/watch?v=QCQwumNQL9E

Mert Lynch mester kb. annyival jobb rendező, mint Tarantino, amennyivel Nicolas Cage a totyakos Travoltánál.
És akkor még ott van a zseniális W. Dafoe, a csodálatosan csúnya Laura Dern és az istennő, Isabella Rossellini.

pavor nocturnus 2011.03.28. 15:03:59

Tarantino egy ügyesen magasra kupacolt vakondtúrás. Semmi sincs alatta, sem benne, szétporladó, hulló göröngyök halma, tucat-rendező átlagos tehetséggel, aki rájött arra, hogy a kommerszet leöntheti egy csöpp artisztikus mázzal, némi meghökkentéssel és sok-sok trágársággal, s akkor el tudja adni ezt a terméket többnek mint kommersz, akár még művészetként is... Ráérzett arra, hogy az emberek nem vevők az igazán eredeti filmekre, a sznobokat meg nem elégíti ki a puszta blockbuster, azért kitalált egy műfajnak hazudott zagyvaságot, amit úgy tudott az igénytelen tömegek elé lökni, hogy azok bátran vállalhatták, mert értékesnek lett hazudva...

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.28. 15:13:33

@pavor nocturnus:
Na igen. 50%-ban igazat adok. Viszont a Becstelen Brigantiknál jöttem rá Tarantino titkára: nála jobban senki nem tud dialógust írni. Tökéletes. A zsidóvadász bevezető bármelyik forgatókönyvíró álma lehetne. Pontosan kicentizett mondatok, tökéletesen fejlődő jelenet, minden fordulat pont a helyén. Hatásvadászat? Talán. De inkább mestrségbeli tudás. Tarantinó írói vénája az erőssége.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2011.03.28. 15:17:20

napi szinten kerülnek elő párbeszédek a napi életben a filmből, óriási a szinkron, csakúgy, mint az egyébként eredetiben csak közepes Ford Fairlane esetében.

G46 2011.03.28. 15:22:20

@Mr. Winston Wolf:
@hátsó szándék:
Üdv!
Megoldás Philip Morrisra:
aki a dohányipari lobbit sejti a háttérben, nem téved :) Szóval az a lényeg, h. az ötvenes években amerikában már voltak az éttermekben, kocsmákban telefonok. Felhívták az intézményt, hogy PM-et keresik. Ekkor a tulaj (vagy a pincér) körbekiabált az adott vendéglátóipari egységben, h. PM-t keresik! És mindenki kereste PM-et... Ekkor az ajtóban lesben álló csinos hölgy(ek) berontott PM cigarettapaklikkal teletömve, és elkiáltotta magát, h. "itt van PM!" És mindnekit körbekínált :)

pavor nocturnus 2011.03.28. 15:22:44

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Ha már megkomponáltság, ha már tökéletesen kivitelezett jelenetek, ha már mesterségbeli tudás, akkor: Peter Greenaway.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.28. 15:29:38

@pavor nocturnus: Ó dehogyis! Greenaway éppen hogy egy festő, egy képhalmozó, a forgatókönyveket nem is tartja annyira fontosnak. Megkomponáltság alatt nem a képeket értettem, hanem a jeleneteket, a dialógusokat. Mellesleg Greenwaw mester a maga köreiben még nagyobb lufi és blöff, nem véletlen, hogy több mint 10 éve nem csinál filmet. Nem kell túlzásba esni: Tarantino igazi nagymester.

pavor nocturnus 2011.03.28. 15:40:57

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Azért felületes dolog azt állítani, hogy például a szakács, a tolvaj a feleség és a szeretője című filmben a cselekmény nem abszolút szervesen, s egymásra épülve halad előre. Minden kis részlet jelentőséggel bír, épít, továbbvisz, s ez egyértelműen a remek forgatókönyv erénye. Az, hogy nem csinál filmet számomra még rokonszenves is, mert a tököm tele van pl. azzal, hogy Auster - akit egyébként kedvelek - annak ellenére ír minden évben egy könyvet, hogy a saját kliséit ismételgeti már 10 éve. Akkor már jobb abbahagyni. Greenaway esetében is ideje volt ennek, mert már kezdett önismétlésbe kezdeni. Tarantino pedig egyszerűen egy gájricsi, csak csöppet ügyesebb nála.

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 15:42:24

@pavor nocturnus: Ó igen, Peter Greenaway! Nagyon sajnálom hogy A rajzoló szerződése 1982-es, de ő is elég vitatott arc. Én szeretem, bár nem minden filmjét, de a Prospero könyvei, vagy a Tolvaj, a szakács ... azok nagyok szerintem.

pavor nocturnus 2011.03.28. 15:45:16

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Egyébként nagyon eretnek dolog azt hinni, hogy a szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője valamiképpen pont a ponyvaregény szellemi eredője, tekintve a mindkét filmben hangsúlyosan végigvonuló gengszter-vonalat, no és a tobzódó erőszakot?

csillámpóni 2011.03.28. 16:06:04

Jó, aki tizenhat, és harminc közt nem lelkesedik ezért a szarért, azzal nyilván legalább akkora a baj, mint aki harminc fölött még mindig.
Bár ez utóbbiakkal azért általában nagyobb a baj, és általában ők az ellenszenvesebbek is.

Legjobb persze, ha valaki állandóan, és kizárólag Fluor Tomiért rajong.

GoVegan (törölt) 2011.03.28. 16:09:39

@Szocio Pata (kikvogymukblog): es hany no szereti a lepcsos jelenet megvalositasat?!

tarantino meg nalam a kutyaszoritoban elotte a tarat. a zenei valasztasat viszont ertekelem. (na nem mintha szamitana :))

Mr. Winston Wolf 2011.03.28. 16:29:35

@csillámpóni: Én 28 vagyok. Ezért igyekeztem még gyorsan leírni a véleményem róla, de nagyon találó amit írtál.

savrola 2011.03.28. 16:56:01

Azért a Ponyvaregény szinkronjával nincsen semmi baj. Hibák és eltérések lehetnek benne az eredeti szöveghez képest, de ezek elkerülhetetlenek, és a kultúra ismeretlenségéből is fakadhatnak. Szinkron nélkül (pontosabban e nélkül a szinkron nélkül) csak egy vérfürdőbe, káromkodásba és fetisiszta buzulásba torkolló, érthetetlen rétegfilm maradt volna legalább 10 évig. Arról mi a vélemény, hogy Guy Ritchie filmekben fellelhetőek (főleg a Spílerben) Ponyvaregény motívumok, pontosabban koppintások?

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2011.03.28. 17:21:18

Én sem értem mi a probléma a szinkronnal.
A magyar nyelv eleve egy egész picit kifinomultabb az angolnál úgy általában is, káromkodást tekintve meg összehasonlíthatatlanul gazdagabb. Mit nem adna QT, ha angolul minden nőt picsának és minden férfit fasznak hívhatna, a geci pedig kb annyit jelentene, hogy very.

KenSentMe 2011.03.28. 17:22:57

@csillámpóni: Más lelkesedni és rajongani valamiért, meg más elismerni valamit, és tisztában lenni az erényeivel..

rajongani persze ciki egy bizonyos életkor után (nem tudom, hogy ez pont 30 évnél van-e), mert mindennél van erősebb, jobb, ütősebb, keményebb, nagyszerűbb és aki rajong, az nyilván csak azt árulja el magáról a rajongásával, hogy milyen keveset értett meg a világból, milyen keveset látott, milyen szegényes a fantáziája..

de nem látom be, miért kellene az embernek átfordulnia egy bizonyos életkor után, és leszaroznia azt, ami még messze Hollywood jobb pillanatai közé tartozik.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.28. 17:50:51

@pavor nocturnus:
Érdekes és szórakoztató veled vitázni, de szerintem a Greenaway/Tarantino párhuzamot ne erőltessük. Greenaway virtigli európai művészfilm, Tarantino klasszikus mozi, teljesen más elvárásokkal és dramaturgiával. Én is szerettem Greenaway korábbi filmjeit, főleg a Prosperót, a zenét, a képorgiát, mindent. És nagyon bírtam a Becstelen Brigantikat is, bár nem vagyok Tarantino rajongó, de ezek a dialógusok igazi mestermunkák, mint egy tag heurer vagy Rolex óra.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.28. 17:53:22

@pavor nocturnus:
Hát erre nem tudok válaszolni, túl régen láttam mindkettőt :)

becsoccsent 2011.03.28. 20:59:31

huha, huha, most mar megint meg kell neznem, pedig ossze sem tudom szamolni, hanyszor lattam.

koszi! :-)

pavor nocturnus 2011.03.29. 09:39:56

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Csak azért, hogy belekapaszkodhassak még egy hasonlatodba: Igen, Tarantino Tag Heuer vagy Rolex. Tökéles metafora. Túlárazott, túlértékelt prémiummárkák. Greenaway pedig egy Roamer vagy Longines. Na jó, legalább egy Tissot.
Egyébként befejezem, ígérem. Szépen küzdöttél, s még igazad is van számos érveddel. Pacsi... :)

Papi83 2011.03.31. 08:45:46

"Olvastad a Bibliát? Van benne egy passzus, amit kívülről tudok, pontosan ide illik.

Ezékiel 25:17

Az igaz ember járta ösvényt mindkét oldalról szegélyezi az önző emberek igazságtalansága és a gonoszok zsarnoksága. Áldott legyen az, aki az irgalmasság és a jóakarat nevében átvezeti a gyöngéket a sötétség völgyén, mert ő valóban testvérének őrizője és az elveszett gyermekek meglelője. Én pedig lesújtok majd tereád hatalmas bosszúval és rettentő haraggal; és amazokra is, akik testvéreim ármányos elpusztítására törnek, és majd megtudjátok, hogy az én nevem az Úr, amikor szörnyű bosszúm lesújt rátok!"

Évek óta lököm ezt a szöveget, és aki hallotta, annak annyi volt:)

Komolyan nem tudom megmondani, hányszor láttam már, ahogy azt sem, hányszor fogom még:)
Tényleg alapmű. Respect a posztért:)

Nadiposzi (törölt) 2011.04.19. 11:52:34

Nekem anno tetszett, de ma már nem nézném meg újra.
Csúnyán beszélnek benne, és sok benne az erőszak és a kábítószer.
Ha ezeket elveszem belőle, akkor nem is marad semmi.