HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Száguldó cirkusz - Nigel Mansell

2010.11.06. 08:30 :: Gudea enszi

Bizonyos férfiak a bajszukban hordják az erejüket. Valószínűleg nem csak a bajusz miatt, de ugyanezek a férfiak egyúttal rendszerint elég menő arcok. A ’80-’90-es évek generációjának (nekünk) hála az égnek több ilyen is kijutott, és bizony hatalmas szerencsének könyvelhetjük el, hogy korszakunkban nem Craig David volt a férfietalon. A bajuszkirályok dobogójának csúcsán természetesen Tom Selleck vigyorog combközépig érő rövidnadrágban, a második fokáról Freddie Mercury énekelteti a közönséget, Nigel Mansell, a Forma1 házi bajuszkirálya pedig ugyan már jópár éve levágatta, harmadik helye mégis megkérdőjelezhetetlen.

Ha naptári szempontból nézzük a dolgokat, akkor Mansell valójában csak érintőlegesen tette tiszteletét a 90-es években, ránk viszont jellemző, hogy nem naptári, hanem szigorúan érzelmi megfontolások alapján vezetjük ezt a blogot, így pedig a jó öreg Nigelnek bizony bérelt helye van a hasábjainkon. Amiről mi még nem nagyon értesülhettünk elsőkézből, hogy 1980-ban érkezett meg az égett gumiszaggal keveredő benzingőz legfelső osztályába. Pályafutásának döntő részét a Forma1 talán legnagyobb hőskorában, a ’80-as években töltötte olyan nevek társaságában, mint Lauda, Piquet, Prost és Senna. Erre továbbra sem emlékezhetünk, de a teljesség kedvéért megemlítjük, hogy az első éveit egy Lotus volánja mögött a középmezőnyben töltötte. Ezalatt bajuszdobogónkhoz hasonlóan itt is felállhatott párszor a harmadik fokra. Végül 1985-ben elérkezett a Williamshez igazolás ideje, Mansell pedig a sárga-kék kocsival befurakodta magát a nagyok közé, ahol azóta is számon tartjuk. Szegényt kísérte a balszerencse, kétszer is világbajnoki második lett. 1987-ben hiába nyert 6 futamot – többet, mint az első Piquet és a harmadik Senna együttvéve –, így is csak az összetett ezüstre ért oda. Az autóversenyzés legnagyobb igazságtalansága lett volna, ha sosem jön össze neki.

A ’90-es évek generációja számára két nagy korosztályi választópont létezik. Az első, hogy olyan lányokkal és fiúkkal barátkozunk, akik egy percet sem éltek a szocializmus langymeleg dagonyájában. A második, hogy olyan lányokat méregetünk szakértői szemmel, akik már a posztsenna időszak szülöttei, és a brazil bajnok legfeljebb annyit jelent nekik, mint számunkra Gilles Villeneuve. A két választópont közti időszakkal pedig megérkezünk oda, ahol helyrebillent az igazság, és Nigel Mansell világbajnok lett. Előtte azonban begyűjtött egy újabb összetett második helyezést, ezúttal Senna mögött. A kiélezett harcot olyan felemelő pillanatok tették igazi nagyságok küzdelmévé, mint amikor Senna benzinje kifogyott az utolsó körben, a győztes Mansell pedig a levezető körében bebuszozta Ayrtont a boxutcába. A pályamunkás próbálta megakadályozni, hiszen a szabály az szabály. Csakhogy esélye sem volt, hiszen a menőség az meg menőség. Végül aztán 1992-ben csak összejött a megérdemelt siker Mansellnek. Egész évben félelmetesen gyors volt, igazán emlékezetes a hazai pályás győzelme Silverstone-ban. Olyasmi benyomást keltett, mint Amundsen a déli sarkon: tájkép egyetlen versenyzővel az élen, mindenki más messze lemaradva. Mansellt nem lehetett úgy kamerázni, hogy más autó is a képre kerüljön, lényegében rommá vert mindenkit, akárcsak a teljes évad során, és már a Hungaroringen bebiztosította a végső győzelmét.

Csakhogy a Williams már év közben letárgyalta, hogy a pihenő Prost hozzájuk tér vissza a következő szezonra. Mansell pedig nem akarta bevállalni a másodhegedűs szerepét, ezért előbb teljesíthetetlen feltételeket szabott, majd ezek nem teljesülése után odébbállt a IndyCar sorozatba. Itt egyből megnyerte a bajnokságot, az Indianapolis 500 versenyen pedig 40 éves fejjel a legjobb újonc lett. Alain Prost végleges visszavonulása és Senna tragikus halála után az F1-nek akkora szüksége volt egy aktív világbajnokra, mint soha azelőtt, hiszen egy sem maradt. Mansell visszatért, habár maradandót már nem tudott alkotni – talán már nem is érezte magát annyira jól a régi arcok nélkül a fiatalok közt. Rövid McLarenes és Jordanes próbálkozások után befejezte az aktív versenyzést. A nagy generációból utolsóként vonult vissza, és ezek a nevek nélkül valahogy nem képes ugyanazt jelenteni a Forma1, mint velük.

Aztán sokáig nem hallottunk felőle, 2005-ben, a Grand Prix Mastersen viszont akkorát meccselt a pályákon egymást éppen elkerülő Fittipaldi-Mansell páros a győzelemért, hogy sokan már a karfán ültünk a végére. A győzelmet kevés előnnyel, ám mégis meggyőző profizmussal a brit húzta be, mi pedig meg voltunk elégedve, hogy a legenda még mindig él. Kár, hogy a bajuszát levágta.


7 komment

Címkék: williams nigel mansell

A bejegyzés trackback címe:

https://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr72426480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.11.06. 12:07:35

Ha csaj lennék erre a posztsenna korszakban született csajok utalásodra nagyon besértődtem volna, így csak baszódj meg :P

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2010.11.06. 17:05:36

@Kurtz ezredes:
Ha csaj lennél, akkor jó eséllyel lehetnél akár index címlapszerkesztő is, aki tájékozatlanságból és eszetlenségből nem juttatja el a valaha volt egyik legjobb pilótáról szóló valaha volt egyik legjobb cikket az olvasók széles tömegeihez. Csak azért, hogy helyette picsaságokkal töltse fel a blogajánlót.

Vipera01 2010.11.08. 14:11:44

Amikor mindenki azt hitte, hogy már soha nem lesz világbajnok, 39 éves fejjel, óriási dominanciával megnyerte a VB-t 1992-ben. Pár rekordot, pl. legtöbb pole egy szezonban még ma is ő tart.

Ma az öreg a fiaival versenyez a Le Mans Series versenysorozatban. Az idei 24 órásnak nagy reményekkel vágtak neki, de Nigel már fél óra után a falhozcsapta az autót...

Toeck Filkow 2010.11.17. 16:24:12

@Vipera01: Az öreg meg a fiacskája fejét, remélem...

Vipera01 2010.11.18. 13:46:18

@Streil ezredes: Azt miért? Nem az öreg Nigel vezette az autót? Vagy tévedek, és valamelyik fia volt?

Toeck Filkow 2010.11.24. 00:35:09

@Vipera01: Elnézést, be voltam rúgva, mikor a kommentet írtam.
süti beállítások módosítása