HTML

90

A 90-es évek sose érnek véget! Hubba-Bubba rágó? Prehistoric 2? Családi mozidélután a Disneyvel? Ugrin Emese? Hasbro? Talapa János? Tépőzáras védőszövet a BMX vázon? Mindez egy helyen! Zene, sport, számítógép, tévé, mozi, politika, közérzet, mindennapok, szigorúan szubjektíven.

90-es évek a Facebook-on

Ennyien olvastok

Friss hozzászólások

Kapcsolat

Ha valami ötleted, vagy észrevételed van akkor ide írj: 90esblog@gmail.com

Száguldó cirkusz - A bajnok: Ayrton Senna

2009.05.01. 23:26 :: Gudea enszi

Sajnos nagynéha a 90-es években is vegyültek sötét felhők a napsütésbe. 1994. május 1-jén sokunkban összeomlott egy világ. A mi autóversenyzőnk Ayrton Senna volt, nem is kérdezgettük egymástól soha, hogy: „Neked ki a kedvenced?”. Aki fiú volt, az nézte a Forma 1-et. Aki pedig nézte a Forma 1-et, az neki drukkolt. Ha pedálos autón ültünk, ha biciklin, ha a dömpert taszigáltuk másik lábbal, mi voltunk Senna. Ez teljesen egyértelmű volt, pusztán azt nem értettük, hogy lehet némelyik felnőtt olyan alultájékozott és értetlen, hogy nem rajong érte.

     Ma is gyakori téma a Senna-Prost féle többéves hajsza. Azóta is felmerül a neve, és sokan elvitázgatnak rajta, hogy melyikük volt a jobb. Mi nem tesszük, mert ez nem vitás. Valóigaz, hogy Prost többet nyert, de nem mindig a legnagyobbak nyerik a legtöbbet. Hiszen hány világbajnokságot nyert Puskás Öcsi? És ki a legnagyobb? Hát Puskás Öcsi. És Ayrton Senna.  A legnagyobbak ugyanis a sok-sok futó mozzanatban, kis történetekben születnek, nem a statisztikákban. Köztudott, hogy a széles tömegek rövidtávon ritkán hoznak jó döntést, és képtelenek disztingválni, de valahogy hosszútávon sosem tévednek. A pókerarcú Prostot mindenki elismeri, ám utána hozzáteszik: „…de azért Senna volt a király”.


Összpontosítás… Még a rajtrácson ül, de gondolatban
már a második kanyarnál fékezi ki Prostot a külső sávra

Úgy kerülte a rázóköveket, mintha elvből csinálná, és mégis általában ő volt a leggyorsabb. Nem lettem volna szegény Professzor helyében, amikor sokadszor is felbukkant a tükörben a piros-fehér gép a virító sárga sisakkal. Mint egy gonosz thriller. Hasonlót érezhetett ilyenkor, mint a gyerekek a dzsipben, amikor ott lihegett a nyakukban a roppant feszélyező Tyrex. Csakhogy mi tudtuk, hogy a gyerekeknek úgysem lesz baja (ezt vélhetően nekik is megsúgta a rendező), ám Prostnak nem volt Spielbergje, hogy megnyugtassa. Ő tudta a legjobban, hogyha Ayrton igazán menni akar, akkor menni fog. Így:

     Ahogy minden generációnak van egy versenyzője, úgy minden generáció emlékszik egy aranykorra is. Esetenként akár blogot is szentel neki. A mi versenyzőnk a mi aranykorunkban lépte a gázpedált, amikor még a Magyar Nagydíj is Marlboro Magyar Nagydíj volt. Akkor, amikor még tényleg elhittük, hogy inkább számít az ember, mint a gép. Amikor még a hús-vér megoldások sokasága miatt néztük, nem azt várva, hogy esetleg hátha jön egy-egy ilyen. Amikor sokkal több volt az emberi pillanat, és még a pezsgő is felszabadultabban spriccelt az üvegből. Azóta sem rossz a Forma1, kiváltképp mostanában nem rossz, de ez már nagyon nem ugyanaz. Azóta nem halnak meg emberek benne, de azóta a gép is megelőzte az embert. A sterilitás elnyomta azt, amitől ez igazán jó volt. Ma már nincs meg a tök, a csatába menős hangulat, és ez néhány mai pilótának is láthatóan hiányzik. Ők szintén Ayrtonon és a hőskoron nőttek fel. Így viszont nem is várható hozzá hasonló kaliberű figurák felbukkanása. Még sokáig Senna marad a bajnok.

 


3 komment

Címkék: forma 1 mclaren bajnok ayrton senna

A bejegyzés trackback címe:

https://90es.blog.hu/api/trackback/id/tr931098073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

irrelevant 2009.12.14. 00:04:57

Ekkor még alsós voltam, és már akkor is imádtam a Forma1-et, de nem volt fix kedvencem, általában mindig annak szurkoltam, aki épp elöl volt. Az imolai futamot viszont - valamilyen családi esemény miatt - pont nem láttam, másnap gyanútlanul mentem be a suliba, ahol azzal a hírrel fogadtak a többiek, hogy Senna meghalt. Egészen estig csak nevettem rajtuk, nem hittem el...

Vipera01 2010.04.03. 23:46:35

Kölyökkoromban még nem néztem annyira az F1-et, de emlékszem, hogy Senna drukker voltam, és mint olyan, Prostot utáltam. Ezt a futamot nem láttam, este a híreket sem. Másnap a suliba én is gyanútlanul bementem, és mondták a többiek, hogy meghalt Senna. Mire én: Mi? Hát Ratzenberger halt meg...

Én is azt mondom, hogy nem a számok mutatják meg, ki volt a legnagyobb. Schuminak, Fangionak, Prostnak több bajnoki címe és győzelme van, mégis, ha megkérdezik, hogy ki volt a Forma 1 valaha élt legjobb pilótája, azt felelem: Ayrton Senna.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.04.15. 22:54:52

Lány vagyok, de félreneveltek, így kisebb koromban egyfolytában Forma1-t bámultam. És tényleg Senna volt a kedvenc.
süti beállítások módosítása